zondag 11 november 2012

10 leerlessen van Kotler seminarie "The Future of Marketing"





Afgelopen vrijdag had ik de gelegenheid om Philip Kotler in levende lijve aan het werk te horen tijdens het seminarie "The Future of Marketing" in het Kursaal van Oostende. Een welgemeende dank aan Vacature.com die me de mogelijkheid bood om het seminarie gratis bij te wonen. Ik onthield de volgende 10 zaken:

1. Iedereen zou CEO moeten zijn van het bedrijf waar hij/zij werkt. CEO staat daarbij voor Chief Excitement Officer. Om dat doel te bereiken moet de organisatie een (maatschappelijk) doel hebben en niet enkel een 'money making machine' bestaansreden. Mooie voorbeelden van 'social focused causes' zijn Levis (aids) en Starbucks (rainforest). General Electric doet op zijn beurt bijvoorbeeld aan ecomagination in plaats van pure energie-productie. Kotler haalde tevens het werk van Porter aan "The big idea: creating shared Value".

2. Communiceer met je doelgroep niet op een commerciële wijze maar lever ze content dat hen helpt om het beslissingsproces te doorlopen. Zorg ervoor dat je product-aanbod bovendien glocalised is, met andere woorden aangepast aan de noden van de lokale markt.

3. Zet niet heel je budget in op digitale communicatie zoals Pepsi heeft heeft gedaan in het verleden. Zorg voor een gezonde balans tussen offline en online investeringen.

4. Marketing 4.0 zal er om draaien dat je er als bedrijf in slaagt om een heel ecosysteem rondom je product te creëren. Zo zal een Apple-gebruiker niet zomaar overstappen naar de concurrentie uit angst om producten als iTunes of de App store te missen.

5. In de toekomst zullen er geen retailers meer zijn zoals we die vandaag kennen. "My wife doesn't go to stores anymore, she just clicks away", aldus Kotler. Een interessant boek daarbij is 'The end of Work' van economist Jeremy Rifkin.

6. Tools en Apps zoals Siri zullen onszelf beter kennen dan onszelf in de toekomst en zullen pro-actief ingrijpen in ons leven. Kotler haalde terecht ook het voorbeeld aan van IBM's 'Watson', artificiële intelligentie dat momenteel gebruikt wordt voor medische doeleinden maar ook zijn intrede zal kennen in de marketingwereld.

7. 'Environmental concerns' zullen steeds belangrijker worden. Bedrijven zoals Timberland en Wallmart eisen al een tijdje een CSR-benadering van hun leveranciers.

8. Het doel van marketing is om sales overbodig te maken. Een must-read book volgens Kotler is "Hidden Champions: lessons from 500 of the World's best unknown companies" van Hermann Simon.

9. Ieder bedrijf moet een onderscheid maken tussen tactical marketing en strategic marketing. Deze laatste moet het bedrijf klaarstomen voor de toekomst en zou zich niet moeten bezig houden met het verkopen van producten. Kotler haalde daarbij het boek "The Shift" aan van Scott M Davis.

10. De vaardigheden van de marketeer van de toekomst zijn: Brand asset management, CRM en PRM( = partner relationship management). Brand staat daarbij voor Believable, Relevant, adaptable, Narrative Driven en Differentiated. Naast een logo kan een brand tevens best een mantra en bijhorende slogan hebben. Een schoolvoorbeeld volgens Kotler is ACME Bricks die 100 jaar garantie geeft op hun bakstenen.


Matthieu van den Bogaert
Marketingyudai

1 opmerking:

Suofei zei

Great post - Man wat was ik hier graag bij geweest...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...