maandag 30 juni 2014

Inhaken op de actualiteit

Gisteren was er best wat ophef in Twitterland door een tweet van luchtvaartmaatschappij KLM naar aanleiding van de voetbalmatch tussen Mexico en Nederland, die gewonnen werd door onze noorderburen. De tweet werd als racistisch bestempeld omdat deze de Mexicanen zogezegd als een stereotiep afschilderde. Buiten het laten van een diepe zucht wil ik hier op zich niet verder op ingaan. De post bewees mijns inziens echter wel dat je door in te spelen op de actualiteit heel wat aandacht kan bekomen. Inhakers, top-topicals of newsjacking trachten door in te spelen op de actualiteit op een creatieve manier een positieve uitstraling te geven op het merk, zonder direct te willen aanzetten tot directe koopintentie.

Op zich bestaat er geen echte manual hoe je het best inspeelt op deze actualiteit met je merk. Hoewel er vaak humor wordt gehanteerd is dit op zich geen verplicht ingrediƫnt. Belangrijk zijn wel de elementen creativiteit en snelheid. Onder het motto 'eerst komt, eerst maalt' is het merk dat op Facebook of Twitter als eerste kan scoren met een inhaker vaak diegene die met de meeste aandacht gaat lopen. 20% van de inhakers zijn mijns inziens totaal niet voorspelbaar, maar 80% is dat daarentegen wel. Feestdagen als Pasen of Kerstmis en gebeurtenissen als een voetbalwedstrijd of een troonsbesteiging kunnen best ingepland worden in een content kalender.

En ja, soms zal je zoals KLM eens op je bek gaan met een inhaker. Persoonlijk had ik de tweet nooit verwijderd zoals KLM dat deed na enkele negatieve reacties. Misschien had KLM de klagers een korting kunnen gegeven op een vlucht naar een zeer zonnige bestemming, kwestie van de verzuring te doen verdampen.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...