maandag 25 augustus 2014

Cijfers uit de (digitale) retailwereld

Onlangs verscheen het allereerste boek van Gino Van Ossel, professor retail & trade marketing aan Vlerick Business School,  ‘Omnichannel in Retail: Het antwoord op e-commerce’. In het volgende nummer van Marketing Update heb ik een uitgebreid interview met deze Europese retailspecialist over de digitale (r)evolutie in het retaillandschap. Als opwarmer alvast enkele cijfers die mij bij het lezen van zijn boek in het oog vielen:

1. De gemiddelde supermarkt verkoopt gemiddeld 10.000 tot 20.000 verschillende artikels. Dat maakt dat, als een klant een halfuur in de winkel is, ieder artikel minder dan een tiende van een seconde heeft om te worden opgemerkt.

2. In Nederland dient volgens Gino van Ossel 80% van de 40.000 webshops het te stellen met minder dan 50.000 euro omzet.

3. Het toekomstige distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle zou de grootste in zijn soort worden ter wereld voor internetverkoop. 35.000 km2, goed voor 4 miljoen artikelen. Er zal worden gewerkt met 450 shuttles die automatisch de orderpicking doen.



4. WalMart brengt nog steeds 7,5 keer meer producten aan de man dan Amazon.

5. Het oneindig schap, de ‘endless aisle’ of de zogenaamde longtail zoals chris Anderson het noemt in zijn boek ‘Why the future of business is selling less of more’, kan online makkelijker verwezenlijkt worden. Zo heeft Delhaize een gespecialiseerde webshop die keuze biedt aan 1.150 wijnen. 600 daarvan zijn in supermarkten te vinden.

6. Digitale goeroes hebben de neiging om analoge communicatie als oubollig en totaal voorbijgestreefd te bestempelen en dat vindt prof Van Ossel zeer onterecht. Het gebruik van folders is nog zéér populair, stelt hij, en haalt  webshops als Coolblue en Collishop (Colruyt) aan die er nog zwaar op inzetten. Er moet wel logischer nagedacht worden over de verspreiding vindt hij . Een tuinfolder bijvoorbeeld in een wijk waar iedereen in een appartement woont is even nuttig als water naar de zee dragen. Een goede leerling uit de direct marketing-klas is Colruyt, die de vroegere folder van 20 pagina's tot 4 pagina's heeft gereduceerd.

7. Het distributiemodel van e-commerce en winkelverkoop verschillen fundamenteel. Vooral als het aankomt op retours is er een groot verschil. Zo heeft Zalando volgens Gino van Ossel een retourpercentage tussen de 40 en 50%.

8. We evolueren meer en meer naar een zelfbedieningseconomie. In een wereldwijd onderzoek stelde Steven van Belleghem vast dat 40% van de respondenten expliciet te kennen geeft zelfbediening boven menselijk contact te verkiezen. De klant verwerft via internet immers een kennisvoorsprong op de verkoper.
"De adviesrol van de verkoper evolueert van een klassiek mondeling examen met kennisvragen zonder voorbereiding, naar een openboekexamen waarbij de verkoper samen met de klant op zoek gaat naar de oplossing".

Het boek 'Omnichannel in Retail: Het antwoord op e-commerce' kan besteld worden via Lannoo Campus.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...