maandag 18 augustus 2014

HR: Human Resources of Horribly Reactive?

Op de Vlerick HR Day van dit jaar had ik de kans om Peter Hinssen te interviewen naar aanleiding van de publicatie van zijn nieuwste boek 'The Network always wins'. Het is de lang verwachte opvolger van zijn bestseller 'The New Normal'. In het komende nummer van Marketing Update kan u trouwens een bespreking vinden van dit boek. Tijdens zijn uiteenzetting op deze hoogmis voor human resources managers had deze professor technology op de London Business School het onder andere over Generation N.

Generation N met de N van Networks is de eerste generatie die volledig geconnecteerd is en opgegroeid is met een smartphone, internet, sociale media, etc. De nodige bijsturing die dit vergt op het huidige human resources beleid wordt in menig bedrijf enorm onderschat. Volgens Hinssen is het alsof deze generatie iedere morgen op weg naar hun werk door een poort moet die hen teleporteert van de 21e eeuw naar de 20e eeuw. Niet alleen de technologie waarmee ze  moeten werken in hun organisatie is vaak verouderd ten opzichte van hun eigen speeltjes, ook de vaak zeer strakke hiĆ«rarchische bedrijfsstructuur waarin ze moeten werken voldoet niet aan hun geconnecteerde leefwereld. HR staat volgens Hinssen dan ook niet voor de afkorting Human Resources, maar eerder voor 'Horribly Reactive'.



Bedrijven moeten enerzijds afstappen van de idee dat mensen nog van 'cradle to grave' voor hetzelfde bedrijf werken en anderzijds moeten ze de interne netwerken beter stimuleren. Als je weet dat roddels zich sneller verspreiden dan de communicatie via de traditionele kanalen van de communicatiedienst dan weet je voldoende. Het stimuleren van platformen als Yammer kunnen al een eerste stap zijn. Het boek bevat helaas geen heilige graal of blue print hoe je deze Generation N nu echt beter op de wenken bedient. HR-professor Dirk Buyens biedt daar m.i. een beter antwoord op, o.a. met het concept van jobcrafting. Om te vermijden dat social talents van de Generation N binnen een afzienbare tijd getransformeerd worden tot social pasive krijgen werknemers bij dergelijk concept de opportuniteit om hun job meer zelf te kneden zodat deze relevanter wordt voor hen. De HR-afdeling zou deze jobcrafting pro-actief beter moeten faciliteren. Daarnaast zou deze dienst ook de uitwisseling van kennis tussen de oudere generatie en generation N moeten stimuleren. Zo zouden jongeren hun social media kennis kunnen overdragen naar de soms oudere, analoge fosielen in hun bedrijf.



Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...