dinsdag 28 oktober 2014

De Online Veranderingsshow: Oktober

De maand oktober zit er weer bijna op. Wat hebben we geleerd? Taxidienst Uber breidt zijn diensten wereldwijd uit, Christian Batman Bale gaat blijkbaar Steve Jobs vertolken in een biografische film en op Facebook verschijnen nog steeds katten en selfies van lelijke mensen die iedereen zit te liken. Ik ben alleszins blij dat de ice bucket challenges zijn opgedroogd en ook de onderstaande vijf ontwikkelingen vond ik persoonlijk wel de moeite de afgelopen maand.

1. Blendle is een online contentplatform dat je de iTunes van de journalistiek zou kunnen noemen. In plaats van naar de plaatselijke krantenboer te hollen om daar een reeks tijdschriften en kranten te oogsten, die je hoogstwaarschijnlijk maar voor een kwart leest, betaal je via Blendle enkel voor de artikels die je wil lezen. Er kwam eind oktober goed nieuws voor oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn want The New-York Times en uitgeverij Axel Springer investeerden 3,8 miljoen euro om het concept (internationaal) verder uit te bouwen. To be continued.



2. "Your wallet without the Wallet" zo omschrijft Apple haar mobiele betalingssysteem ‘Apple Pay’. Het systeem moet toelaten om in een handomdraai met je smartphone veilig te betalen. Apple CEO Tim Cook toont in onderstaande video hoe het werkt. Voorlopig is deze "Apple Pay" nog enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, maar daar zal binnenkort hopelijk verandering in komen. In het boerendorp waar ik woon zullen we voorlopig helaas  nog even verder moeten met het ruilen van geiten en schapen.



3. Stel je een feestje voor waar plotseling ongenodigde gasten komen die plotseling een speech komen geven. Het lijkt me niet echt een formule voor succes. Toch is dat net wat Twitter nu wil doen, namelijk tweets gaan pushen naar jouw timeline van mensen die je niet volgt. Ik ben persoonlijk nogal sceptisch om plotseling tweets van onbekenden te zien verschijnen, reden te meer omdat ik geen idee heb op basis van welk algoritme ze dit gaan doen Ik wil de uitnodigingen van mijn Twitterfeestje immers zelf in de hand hebben. Lees in dat verband ook het 'The Guardian'-artikel: "Yes, Twitter is putting tweets in your timeline from people you don't follow".

4. Google Inbox: Wie dacht dat email een snelle dood zou kennen onder al het social media-geweld van de laatste jaren, zou als straf voor zijn of haar naïviteit, twee ice bucket-challenges achter elkaar moeten uitvoeren. Een mooi bewijs is immers Google die met Google Inbox een intelligentere en intuïtievere aanpak van je dagelijkse lawine aan emails beoogt. Het is niet de bedoeling dat dit uw klassieke Gmail vervangt maar een extra laag vormt. Momenteel is deze dienst enkel beschikbaar voor de happy fews die een invite kunnen bemachtigen. Mijn Poolse secretaresse moet dus nog even blijven klungelen.






5. Er zijn bepaalde apps die een mens meer aanspreken dan een andere. Ik sta bijvoorbeeld op met de apps van Facebook, Twitter en Whatsapp en duik met hetzelfde trio ’s avonds terug in bed. Snapchat, de app waarmee je foto’s verstuurt naar je contacten, is een dienst die niet op mijn smartphone staat. De dienst is vooral populair bij jongeren omdat je als gebruiker zelf moet instellen hoeveel seconden een foto zichtbaar blijft bij de ontvanger. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat deze veelvuldig gebruikt wordt voor sexting. Aangezien ik mijn gelofte van kuisheid niet zomaar te grabbel wil gooien, blijft deze app tot nader orde in de schuif der ongebruikte voorwerpen. Misschien is de voornaamste reden ook dat ik niet geloof dat dingen echt verwijderd worden van het internet eenmaal je ze hebt gepost. Deze maand kreeg ik weer eens gelijk: "98,000 Hacked Snapchat Photos and Videos Posted Online." Voor marketeers is er trouwens "goed nieuws" want Snapchat zet de deur open voor online advertenties. Lees in dat verband: Snapchat Launches Ad Product op de blog van de Wall Street Journal




Matthieu van den Bogaert
redacteur Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...