donderdag 9 oktober 2014

Sabam: Onbekend maakt onbemind



Als ik zou vragen om de auteursrechtenorganisatie Sabam te vergelijken met een dier, dan vrees ik dat de vakjes geldwolf, aasgier en bezitterige kip met de gouden eieren vaak aangevinkt zouden worden. Sabam kampt bij een deel van de bevolking met een imagoprobleem dat door het VRT-programma Basta drie jaar geleden nog eens flink werd bevestigd (lees eveneens: Sabam int auteursrechten voor fictieve artiesten). Sabam is voor velen een synoniem voor kassa.

Ook als marketeer word je regelmatig geconfronteerd met deze organisatie: je organiseert een event waar een band optreedt, je monteert een reclameclip met beschermde muziek of je wil bijvoorbeeld gadgets maken met daarop het werk van een bepaalde kunstenaar. Bij al deze aangehaalde voorbeelden moet er een Sabam-belletje rinkelen.

Door hun allereerste participatie aan open bedrijvendag wil Sabam het imago oppoetsen en duidelijk maken wat ze eigenlijk doen. Onbekend maakt immers onbemind, ook bij mij. Afgelopen zondag ben ik dan ook speciaal naar Brussel gegaan om wat meer inzicht te verwerven in deze auteursrechten-organisatie. Vijf zaken die ik nog niet wist en die ik graag deel:

1. Alhoewel artistieke creativiteit even oud is als de mensheid zelf, gingen Europese landen pas in de 19e eeuw auteursrechten invoeren. In ons land is de wet van 22 maart 1886 de eerste wet die creatief werk wettelijk beschermt. De wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en naburige rechten is de basis van de huidige auteursrechtregeling.

2. Sabam kent zijn wortels reeds in 1920 en droeg toen nog de naam Navea: Nationale vereniging voor auteursrechten. Deze vereniging waakt als een bonus pater familias over de auteursrechten van de aangesloten leden. Wist je dat er een vervaldatum zit op de termijn waarvoor een werk beschermd is? Deze bedraagt 70 jaar. Dat betekent dat je voor je videomontage zonder probleem muziek kan gebruiken van Beethoven of Mozart, maar dat je moet wachten tot 2050 tot je de muziek van John Lennon  kan hanteren zonder er een eurocent voor te betalen.
  
3. Het hoeft geen betoog dat Sabam regelmatig te kampen heeft met imagoproblemen. Om die reden werd in het verleden 'Sabam for culture" boven het doopvont gehouden.
"SABAM CULTUUR werd opgericht in 1981 en heeft als doel de promotie, verspreiding, ontwikkeling, bescherming en verdediging van het SABAM repertoire in alle vormen, zowel in Belgiƫ als in het buitenland."
  
4. Wanneer je als marketeer zonder toestemming beschermd materiaal hanteert zal het excuus "Wir haben es nicht gewusst" niet helpen. Sabam doet genoeg inspanningen om het belang van auteursrechten onder de aandacht te brengen. Ze zijn actief op social media, hebben genoeg content op hun website en hebben onlangs nog een animated videoclip gepubliceerd om hun werking in de verf te zetten. lees ook de blogpost: "F*CK #SABAM, 1 jaar community management" van de voormalige Community manager van Sabam.



5. Ook bij Sabam staat de digitale klok niet stil. Ze zijn druk bezig aan de ontwikkeling van een soort blackbox die geplaatst wordt op events. Deze tool werkt als een soort Shazam en kan automatisch de gespeelde playlist samenstellen zodat de desbetreffende (en aangesloten) artiesten correct vergoed kunnen worden.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...