zaterdag 22 november 2014

Storytelling: Technieken en opleiding

“We willen geen stappenplan opleggen, want storytelling kan je helemaal niet vergelijken met het opzetten van een Ikeakast.” Deze zin vat het boek ‘How To story’ goed samen. Verwacht geen kant-en-klaar recept voor jouw organisatie want ieder verhaal vergt immers een andere aanpak. Het is een inspirerend boek vol praktische tips hoe je als journalist, storyteller of content marketeer je content het best verpakt. Het is onmogelijk om alle tips uit het boek op te sommen. Daarvoor raad ik iedereen die met storytelling en contentmarketing bezig is aan om het boek ter hand te nemen tot je er een zere pols van krijgt. Ik som alvast graag vijf termen op die ik heb onthouden na het lezen van het boek dat sneller leest dan een trein.

1. Een journalist wil het verhaal dat in zijn hoofd zit via storytelling als een kopieermachine in het brein van de ontvanger printen. Professor Uri Hasson (Princeton University) gebruikt daarvoor de term brain-to-brain coupling en dat houdt in dat je het neuropatroon opnieuw creëert in het brein van de ontvanger. De ‘universal connection’ kan je enkel realiseren als je je voortdurend in de schoenen van de ontvanger plaatst en je afvraagt “Why should I care?”

2. Alvorens je een pen of camera ter hand neemt is het cruciaal dat je je onderwerp en invalshoek samenvat in één korte en krachtige zin. Dit wordt, voornamelijk in de audiovisuele sector, aangeduid met de term premisse. Zo is het programma “Liefde in tijden van kanker” geen programma over kanker op zich, maar over de moeilijke liefde tussen een koppel als één van beiden met kanker wordt geconfronteerd.

3. Een Voxpop (van het Latijnse Vox populi) betekent letterlijk stem van het volk en zie je vaak in het journaal. Het is een interviewstijl waarbij het antwoord van verschillende mensen op dezelfde vraag achter elkaar wordt gemonteerd. Het spreekt voor zich dat er in het boek nog een karrenvracht aan andere technieken wordt vermeld.

4. Interactieve storytelling is een digitale vorm van storytelling waarbij de gebruiker mee de verhaallijn beïnvloedt. Bekijk zeker eens 2013: The Year in Interactive Storytelling en ook Bear 71, een interactieve documentaire.

5. Als sommigen het hebben over de Mojo-revolutie, dan hebben ze het doorgaans over de Mobile Journalism revolution. Heb als storyteller geen angst om te experimenteren met een 'mobile device' in plaats van een professionele camera. Je komt in bepaalde gevallen minder bedreigend over. Experimenteer ook met verschillende apps. In het boek worden er een paar gegeven zoals ‘Filmic Pro’. Houd ook zeker het Pinterest-kanaal van VRT-journalist Ezra Eeman in het oog: Journalism Tools.

Opleiding rond storytelling in de spotlight

'Story Telling' vormt een vaste waarde binnen het marketing-arsenaal, maar hoe creëer je zo’n verhaal? Hoe werk je een verhaal inhoudelijk, verrassend en boeiend uit? Guido Everaert is de geknipte docent voor een interactieve workshop rond storytelling. Elke deelnemer ontvangt bovendien het nieuwe boek van Guido “Story Telling – meer dan alleen verhaaltjes schrijven".

Meer info / Inschrijven








Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...