woensdag 14 januari 2015

Appy New Year

Volgens de trendbarometer van 2015, een jaarlijks onderzoek bij 1.100 Belgen, hebben heel wat landgenoten dit jaar als goede voornemen om hun social mediagebruik drastisch te verminderen. Benieuwd of de meesten het even lang gaan volhouden als hun voornemen om te stoppen met roken, meer te bewegen of gezonder te eten. De grote boosdoeners dat de meesten hun social media belofte niet zullen nakomen zijn apps. De applicaties op onze smartphone of tablet maken ons het leven immers net iets té gemakkelijk. Om het nieuwe jaar in te luiden leek ons een nummer over apps dan ook toepasselijk. We pikken er alvast enkele highlights uit.



 Volgens Sofie Willems overschatten heel wat apps zichzelf en sterven ze roemloos in een vergeethoekje van een scherm. Ze formuleert drie belangrijke bestaansredenen waaraan een goede app wel moet voldoen: (1) je app vergemakkelijkt moeilijke en vaak voorkomende taken, (2) de app geeft je snelle en betrouwbare controle over je persoonlijke data en/of (3) je app is dolle pret. Beantwoordt jouw app aan al deze zaken dan heb je waarschijnlijk een winnaar op zak.

 Volgens Apple verschenen in mei 2013 gemiddeld 1053 apps per dag in de App store. Bijna 90% van deze gedownloade apps is gratis. Brengt een app iets op? Natacha Ciezkowski geeft hierop het antwoord.

■ Johan Verest geeft zijn persoonlijke 'tapp 10'. Wat dacht je van de Grolsch-App, die checkt of je nog op een rechte lijn kan wandelen, of de Vergadermeter-app, die op basis van het salaris van deelnemers uitrekent hoeveel een meeting kost.



 In het artikel 'Mobiele wind door de winkelgangen' wordt de opkomst van de apps in de retail belicht. Zou jij bijvoorbeeld gewonnen zijn voor jeanswinkel zoals Hointer? In deze winkel scan je met de Hointer-app de uitgestalde kledij en vervolgens wacht de juiste maat van het gewenste kledingsstuk op jou in een pashokje.

 Febiac, de organisator van het auto-en motorsalon, zette reeds 3 jaar geleden de stap om het uitdelen van traditionele brochures voor een deel te vervangen door elektronische varianten. Ad Van Poppel beschrijft de belangrijke rol die Tapcrowd daarbij speelde.

 In "Waarom is de app geen succes" doorprikt Koen Denolf de door Steve Jobs gecreëerde hype. De ondergang van de printmagazines veroorzaakt door de iPad en het digitale publishing cruise ship is er niet gekomen. De teloorgang van The Magazine, het uithangbord voor digital publishing, is daarvan een mooi voorbeeld. Koen ziet voor magazines meer heil in de web apps, magazines gemaakt in een browseromgeving.

Naast deze must-read artikels over apps lees je in het inmiddels 117e nummer van Marketing Update ook artikels over hoe je als merk een dialoog kan opbouwen  met vrouwen, een bespreking van het nieuwste boek van Steven Van Belleghem en nog veel neer.

Ps: nog geen abonnee? Hier vind je de nodige info.


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...