woensdag 11 februari 2015

Een digitaal marketingplan in 100 dagen

In het boek "Een digitaal Marketingplan" in 100 dagen legt Bert van Wassenhoven uit hoe je als bedrijf het best je digitaal marketingplan op punt stelt. Hieronder tien zaken die we alvast hebben onthouden. Bezoek ook zeker de website Digitaalmarketingplan.be voor extra links en downloads:

1. Een "T-shaped web marketer" is een (profiel)concept waarbij de T-vorm enerzijds verwijst naar de basiskennis die een marketeer moet hebben van alle domeinen ( e-mail, SEO, web, video, etc.) en anderzijds de diepere kennis die nodig is van één of meerdere domeinen. De ideale marketeer beantwoordt aan dit concept. Lees ook: The T-Shaped Web Marketer.

2. Het is geen goed idee om de rechtstreekse link naar een Youtube-video te delen op social media. Het is beter een pagina op je website aan te maken waar je de video embedt. Het is immers cruciaal dat de consument steeds de weg terugvindt naar je website, kortom Hans en Grietje goes digital.

3. Om de meest interessante keywords te ontdekken voor je website of advertenties kan je beroep doen op zoekwoordplanner binnen Google Adwords, Google Webmaster Tools, Google Trends en externe tools zoals SEMRush, Keyword Discovery of Wordtracker. Op Woorank.com kan je testen hoe zoekmachinevriendelijk jouw website is.

4. Klout is een goede tool om de online hyperactieve mensen op te sporen, maar het belang mag niet overschat worden. Het is cruciaal de online merkambassadeurs in de markt te detecteren. Onderschat daarbij evenmin het belang van Pinterest.


5. CPM staat voor 'cost per mille' (de prijs om je advertentie duizend keer te laten verschijnen), CPC staat voor 'cost per click' en CPA voor 'cost per action' (de prijs die je betaalt voor een consument die op je banner klikte en die tot een actie overging op je website. Een conversie hoeft daarbij niet per se te betekenen dat een consument iets heeft gekocht. Je doelstelling van je campagne kan immers ook een miniconversie zijn: een like op Facebook, het bekijken van een video, downloaden van een pdf, etc.

6. In tegenstelling tot Google ads zijn Facebook-advertenties minder aangewezen om snelle verkoop te genereren. Wie op Google zoekt doet dit vaak in het kader van de 'zero moment of Truth', terwijl mensen op Facebook vooral in contact willen komen met vrienden.

7. Om advertenties beter te targetten op Facebook kan je e-mailadressen of telefoonnummers van klanten uploaden. Je kan ook mensen targetten die reeds op je website zijn geweest middels facebookpixel-technologie. Meer info over Conversion Pixels.

8. Indien je advertenties opstelt op Linkedin is het aangewezen om de Engelse interface te hanteren aangezien je daar meer targetmogelijkheden hebt dan in het Nederlands.

9. Padiact.com en Wisepops.com zijn twee tools die je toelaten om zogenaamde 'light boxes' te creëren. Dit zijn formuliertjes die opspringen wanneer je bijvoorbeeld vier pagina's hebt bezocht op een bepaalde website.

10. Het meest interessante hoofdstuk in het boek was mijns inziens het allerlaatste hoofdstuk over slimme marketing voor startups en groeibedrijven. Verschillende vormen en voorbeelden van growth hacking worden weergegeven zoals API Growth hacking. Lees in dat verband zeker het artikel "Marketing is dood, lang leve Growth Hacking."



 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...