maandag 30 maart 2015

De Online Veranderingsshow: maart

De derde maand van 2015 kunnen we weer inpakken en op het geschiedenisrek plaatsen. Dachten we dat de aanslagen in Parijs de rest van het jaar zouden domineren, dan is er wel een copiloot die de aandacht wegkaapt. Op marketing-en communicatievlak is er eigenlijk ook wel veel gebeurd. Tijdens de afgelopen 30 dagen zagen we de hashtags #freethenipple en #wijoverdrijvenniet hoogtij vieren. De Twittercampagne #ikwilwerk van SP.A ging dan weer de mist in en is sindsdien als vermist opgegeven. U zal het misschien niet gevoeld hebben maar deze maand is er ook een megafusie geboren in de voedingsindustrie. Heinz en Kraft hebben de handen in elkaar geslaan. Op deze manier domineren nu vijf giganten duizenden producten die de mensheid dagelijks gebruikt: Mondeléz, Nestlé, Pepsico, Unilever en Heinz-Kraft. Welke drie andere gebeurtenissen moeten we eveneens onthouden:

Facebook heeft zijn gebruikersaantallen explosief zien toenemen de laatste jaren. Om deze trend te kunnen aanhouden moeten Zuckerburg en zijn Facebookvrienden steeds meer creativiteit bovenhalen om nieuwe markten aan te boren. Met het project Internet.org wil Facebook internet aanbieden aan zij die nog niet geconnecteerd zijn met het World Wide Web en dat zijn er best wel veel, namelijk zo'n tweederde van de wereldbevolking. In maart kondigde Facebook aan om (Aquila) drones en satelieten te ontwikkelen in hun 'Connectivity Lab' om dit doel te bereiken.



De maand maart stond zonder twijfel ook in het teken van de video apps Meerkat en Periscope. Wie de strijd zal winnen om de app bij uitstek te worden om beelden live te streamen via smartphone is vooralsnog koffiedik kijken. Meerkat heeft alvast twee nadelen ten opzichte van Periscope, dat opgekocht werd door Twitter. Zo heeft Meerkat geen toegang tot de social graph van Twitter (waardoor je vanaf nul moet beginnen om je fans te creëren) en is er geen mogelijkheid om beelden achteraf te bekijken. Door gebruik te maken van KatchKats zou dit laatste probleem inmiddels wel omzeild kunnen worden.

Ooit al van 'Project Spartan' gehoord? Het is de codenaam van de web browser waar Microsoft in "het grootste geheim" aan bezig is. Internet Explorer heeft de laatste jaren zoveel imagoschade opgelopen dat vernieuwing een absolute noodzaak was geworden. Wanneer de IE-opvolger exact op de markt zal gebracht worden, is nog niet geweten.




Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...