zondag 19 april 2015

Do's & don'ts van een social media marketeer

10 jaar ofwel meer dan 3.650 dagen, dat is de periode dat ik me reeds op de arbeidsmarkt bevind. Ik ben gestart als database administrator in een periode waarin Facebook nog een reus was met dwerggroei. De laatste twee jaar werk ik voornamelijk als online marketeer. Videomarketing en social media maken het grootste deel van mijn takenpakket uit. Afgelopen week vroegen enkele marketingstudenten me wat de grootste do's en don'ts waren van mijn job. Ik kon er 5 uit mijn online mouw schudden.

1. Social media should not be the 100% job of 1 person but the 1% job of 100 people
Deze quote heb ik ooit onthouden van een marketingcongres enkele jaren geleden en het vat mijn visie die ik heb op het gebruik van social media in een bedrijf mooi samen. Bedrijven zouden de online kraan niet moeten dichtdraaien bij hun personeel in een krampachtige poging ze van Facebook, Twitter en consoorten te houden. Doorgaans beschikken medewerkers over een eigen smartphone die moderner is dan de beschikbare IT-tools van het bedrijf. Maak van je medewerkers brand ambassadors en geef ze online vertrouwen. Wie geeft, krijgt vaak veel terug.

2. Change is the only constant in social media.
Het tempo waarmee nieuwe social media-kanalen het levenslicht zien is nauwelijks bij te houden. Ello.co, Meerkat, Snapchat, Tinder en ga zo maar door. Moet je op elk kanaal even actief zijn? Nee, zeker niet, maar zorg er wel voor dat je minstens je bedrijfsnaam op elk nieuw platform registreert. Zorg ervoor dat je je eieren niet in 1 mand legt want het social media-gebruik is soms even wispelturig als het Belgisch weer.

3. Alle wegen moeten naar Rome leiden
Onlangs stuurde onze general manager me de quote "Likes do not pay the bill, sales do". Hij heeft een zeker punt. Veel fans, likes en volgers creƫren mag niet de belangrijkste KPI zijn. Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk links legt naar je webshop of corporate website. Houd via Google Analytics in de gaten via welk social media-platform je de meeste leads genereert. Wat heb je bijvoorbeeld aan een Facebookpagina met 50.000 likes als er nauwelijks iemand geconverteerd wordt.




4. One for all and all for one
Net zoals je moet trachten om dezelfde tone of voice te hanteren in je folders, brochures of website, zo moet de rode draad doorheen je social media-kanalen ook aanwezig zijn. Zorg bijvoorbeeld dat logo en banner overal dezelfde branding en boodschap uitademen. Lees in dat verband zeker het interessante artikel 'Game of Thrones: Digital Marketing Case study".


5. Vermijd het vechten tegen de bierkaai
Het belangrijkste element van een geslaagde social media-strategie is zonder twijfel de buy-in van het management. Social media moet beschouwd worden als een belangrijk element  om de globale corporate strategy te ondersteunen. Wanneer het wordt beschouwd als een nice to have of als noodzakelijk omdat de concurrentie het ook doet, dan wordt het tijd om een andere job te zoeken. Niemand wil het vechten tegen een bierkaai "liken".



Matthieu van den Bogaert
redacteur MarketingUpdate
[T] @marketingyudai


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...