maandag 18 mei 2015

Marketingcolloquium 2015: Impressies



Enkele dagen geleden vond in Gent het Vlerick Marketing Colloquium plaats. Er stonden 7 sprekers op het menu van het congres dat als thema "Blend in but stand out" had. Ik was vooral geïnteresseerd in het verhaal dat Cor Hospes, Gino Van Ossel en Jamie Anderson kwamen brengen.

"Have you ever seduced someone by only talking about yourself?" Dit is het algemene advies dat Cor Hospes wou meegeven aan zijn publiek. Maar al te vaak gebruiken marketeers hun content en social media als one night stand. Volgens Hospes moeten we het adagium ‘content is king’ dringend vervangen door ‘content is a servant’. Een mooi voorbeeld daarbij is Nikon-school.be van het Japanse bedrijf Nikon dat tot doel heeft om beginnende en professionele fotografen te begeleiden en te verbeteren. Je contentmarketing moet steeds aansluiten bij de noden van je (potentiële) klanten.

Gino Van Ossel kwam zijn inmiddels vertrouwde pleidooi geven voor een omnichannel-benadering in de retail. De klant moet zowel online als offline centraal staan. Een bedrijf dat dit zonder twijfel goed aanpakt is het Duitse Globetrotter.de, een winkelketen vergelijkbaar met A.S.Adventure. Je treft er in de fysieke winkels bijvoorbeeld niet alleen reisfoto’s aan die hun klanten online kunnen uploaden, zelfs de toiletten dompelen de klant onder in de reissfeer. Experience-marketing is het nieuwe codewoord. Andere mooie voorbeelden daarbij zijn online winkels als Bonobos.com of – iets dichter bij huis – Suitcase.be. Deze laatstgenoemde online shop uit Antwerpen verkoopt niet zomaar mannenkledij, maar tegelijkertijd ook stijladvies. Op basis van enkele preferenties wordt een ‘suitcase’ gemaakt door stylisten en opgestuurd naar de klant.




Ik heb geen idee welke koffie de Australiër Jamie Anderson ’s ochtends drinkt, maar het moet ongetwijfeld straf spul zijn. Hij begon na de middagpauze direct met de vraag dat iedereen zijn buurman zou tekenen. Mijn tekening van mijn buurman zag er uit als het liefdeskind van Quasimodo en Fernandel. De toon om “out of the box” te denken was hiermee zonder twijfel gezet. Anderson haalde vervolgens Madona en Lady Gaga aan als toonvoorbeelden van creativiteit en durf. Zo was Madonna, in tegenstelling tot vele van haar generatiegenoten, één van de weinigen die de muziekclips van MTV onmiddellijk omarmde. Lady Gaga deed jaren later hetzelfde door haar muziek onmiddellijk op Youtube te gooien. Dit staat in schril contrast met heel wat artiesten die vooral in het begin terughoudender waren om hun muziek gratis ter beschikking te stellen voor het brede publiek. In ons dagelijks leven moeten ook wij durven om meer tegen de stroom in te zwemmen. Op zich geen baanbrekende theorie, maar de energie die Anderson uitstraalde gaf je wel zin om aan de zwempartij te beginnen.

Bekijk hier een optreden van Jamie Anderson:



Matthieu van den Bogaert
Redacteur
Marketing Update



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...