maandag 25 mei 2015

Wat je kan leren van de fundraisingswereld?

“Mag ik u eens iets vragen,” vroeg een juffrouw me onlangs tijdens mijn middagpauze in de Veldstraat. Het was geen verdwaalde ziel die de weg kwijt was in de Gentse binnenstad, maar een jongedame die het spaarvarken van Gaia wou helpen spijzen. “vindt u het dierenleed ook niet erg,” vervolgde ze haar initiële vraag. “Tuurlijk vind ik het erg, maar mijn leed is straks ook groot als ik te laat kom op mijn werk”, antwoordde ik de juffrouw met snelle schreden. Ik had inderdaad weinig tijd, maar voelde me achteraf wel enorm schuldig. Het is immers hard werken voor NGO’s om geld bijeen te sprokkelen om hun goede werking te garanderen. Marketeers kunnen veel leren uit de salestechnieken die ze hanteren, online, via uw brievenbus of op straat. Reden genoeg om een nummer van Marketing Update te wijden aan de professionele fundraisingswereld.

Mark van Bogaert deelt de fundraisers alvast onder in twee kampen: softe fundraisers zoals Vredeseilanden of Max Havelaar die een hekel hebben aan reclame en aan de andere kant harde fundraisers als Artsen Zonder Grenzen die niet vies zijn om harder in te spelen op emoties en bij momenten morele chantage niet schuwen. In zijn artikel “kom op tegen kanker gooit het over radicaal andere boeg” doet hij vervolgens de mailingstrategie van de gelijknamige organisatie uit de doeken. Johan Verest deelt op zijn beurt zijn horripilatie, cases waar hij kippenvel van krijgt. Zo haalt hij de “Citizen Science” case aan. Mensen konden op iTunes games als “Cell Slider” kopen en op een ludieke manier wetenschappers helpen met het analyseren van cellen. Bovendien werd door de aankoop van de app eveneens de rekening gespijsd. In het artikel “social media in de non-profitsector” wordt duidelijk dat socialmedia-platformen als Youtube, Tinder of Pinterest eveneens kunnen gebruikt worden om fondsen aan te trekken. Henny van Gerwen maakt vervolgens duidelijk dat merken en goede doelen best hand in hand kunnen gaan. Zo lanceerde Samsung in Australië met enkele instanties een app die goed rijgedrag beloont bij jongeren. Het werd een daverend succes. Volgens Gerdi van Kerckhoven kunnen hulporganisaties en de economische wereld trouwens heel wat van elkaar leren.

Een andere mooie gedachtensprong over fondsenwerving komt van onze 'Hollandse maatjes' redacteur Frans Reichardt. ALS Nederland heeft tijdens de Ice Bucket Challenge meer dan 50.000 donaties ontvangen, maar Frans stelt dat donateurs voornamelijk voor zichzelf geven omdat ze willen laten zien (vnl. via social media) dat ze goed doen. De portemonnee van deze impulsieve donateurs is volgens hem van porselein. Hoe bind je deze donateurs aan je organisatie op lange termijn? Deze en andere vragen komen uitgebreid aan bod in het nieuwe nummer. Nog geen abonnee? Schrijf je vandaag nog in!



Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...