donderdag 25 juni 2015

Copywriting voor webshops

Goede teksten schrijven voor een webshop is zoals autorijden, velen beweren dat ze er in uitmunten, maar als puntje bij paaltje komt, vliegen sommigen wel eens uit de bocht. De tekst op je webshop is de weg waarop de ogen van je bezoeker glijden. Bij de minste onduidelijkheid kiezen ze voor de exit. Wie rekening houdt met onderstaande zaken heeft meer kans dat je bezoekers de rit zullen uitzitten.

Gebruik Nederlandse woorden
Het klinkt voor sommigen beter in de oren als ze anderstalige termen hanteren als ‘FAQ’, ‘about us’, ‘customer reviews’ of ‘shopping bag’. Je mag er echter niet vanuit gaan dat iedereen alle Engelse termen begrijpt. Voor een deel van je bezoekers zullen anderstalige woorden ervaren worden als een oliespoor op een wegdek. Niet alleen in je tekst maar ook in de buttons moet je trouwens zorgen voor een consistent taalgebruik.

Vermijd taalfouten
Niet alleen kwaliteitslabels zijn belangrijk voor een betrouwbare uitstraling, ook een correcte spelling en grammatica zijn cruciaal. Laat je teksten nalezen door een tweede persoon alvorens je ze publiceert en wacht bij voorkeur tot de volgende dag om effectief op de publicatieknop te duwen. Gebruik de website http://woordenlijst.org, een initiatief van de taalunie, om te checken wat de correcte spelwijze is van een bepaald woord.

Don't make me think
De bekende Informatie-architect Steve Krug heeft 3 wetten als het aankomt op webcopy: (1) Ik wil niet denken. (2) Het maakt me niet uit dat ik nogmaals moet klikken zolang duidelijk omschreven is waarom ik op iets klik. (3) Schrap de helft van de woorden op je pagina en halveer vervolgens de helft van wat overblijft. Lees in dat verband zeker zijn boek "Don't make me think."Welke populaire (of juist minder populaire) trefwoorden je uiteindelijk best hanteert voor je webshop daar kan de 'Google Keyword planner' je mee helpen. Bekijk ook zeker: “12 Free Keyword Tools To Replace Google’s Keyword Tool

Niemand houdt van een verplicht nummer
Bij heel wat webformulieren zie je bij het invullen de onvriendelijke zin “alle velden zijn verplicht” staan. Mensen houden echter niet van verplichtingen. Gebruik een betere omschrijving zoals “Deze velden met een (*) hebben we nodig voor een correcte afhandeling van uw order”.

Gebruik adjectieven als kruiden
Je webshop-bezoekers kunnen je producten niet aanraken via het scherm. Adjectieven hebben als doel om in het hoofd van de bezoeker een bepaald gevoel op te roepen. Iemand die opzoek gaat naar een bruidsjurk leest bijvoorbeeld liever “deze romantische satijnen bruidsjurk” dan kortweg “deze rok”. Verleid je bezoeker!

leesbaarheid primeert op schoonheid
Er zijn al duizenden internetpagina’s gevuld met publicaties welk lettertype nu het beste is om online de leesbaarheid te vergoten. Ik bespaar u de details van alle onderzoeken. De algemene regel is dat leesbaarheid primeert op schoonheid. Kies liever voor een schreefloze letter als ‘Arial’ (grootte 12) dan een ‘Lucida handwriting’, ook al vindt u dat deze laatste beter past bij het imago van uw webshop of uw logo.

De kracht van wit:
Wanneer ik het heb over de kracht van wit, dan heb ik het niet over het wasmiddel om uw kledij terug stralend wit te maken, maar over de kracht van genoeg wit ruimte tussen de verschillende paragrafen. Gun de ogen van je bezoeker rust.

Leesvoer

Boeken
• Met woorden verleiden [Mark van Bogaert – Lannoo Campus]
• Scanbaar Schrijven [Mark van Bogaert – Lannoo Campus]
• Schrijven voor SEO in 60 minuten [Rutger Steenbergen – Haystack]
• Letting go of the words : writing web content that works [Janice Redish ]

Blogs
www.schrijf.be
www.schrijvenvoorinternet.nl
Usability blog (AGConsult)
Schrijfwijzer (Jan Renkema)



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...