vrijdag 31 juli 2015

De online veranderingsshow: juli

Ik heb deze maand een paar keer serieus in mijn haar moeten krabben en het kwam heus niet door enkele overijverige muggen in de slaapkamer. De grootste veroorzaker was ongetwijfeld de Vlaamse overheid die een zeer bedenkelijke emailcampagne naar haar eigen personeel op het getouw had gezet. Om het probleem van internetfraude onder de aandacht te brengen van het eigen personeel vonden ze er immer niks beter op om een fictieve phishing-email te sturen naar de eigen medewerkers. De email bevatte een namaakfactuur en maande de ontvanger aan om een achterstallige betaling voor een treinreis in orde te brengen. Om de email kracht bij te zetten werd het logo van Thalys gebruikt. Vele ambtenaren schrokken zich een hoedje en contacteerden Thalys waar men het natuurlijk in Keulen hoorde donderen. Wat volgde waren excuses van de Vlaamse overheid naar het eigen personeel en Thalys voor het onrechtmatig gebruik van hun logo en bedrijfsnaam. Gelukkig zijn er de afgelopen maand ook zaken gebeurd op communicatie-en marketingvlak die op meer applaus kunnen rekenen van mijn kant:

1. Amazon goes Top Gear
Wat een goede zet van Amazon om Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May aan te trekken om een autoprogramma te maken voor Amazon Prime. Jeremy Clarkson werd vorig jaar nog door de BBC aan de deur gezet bij het programma Top Gear  omdat hij een medewerker te lijf was gegaan. [lees meer op BBC]

2. Google Translate app
Wat ik vooral onthoud van mijn reis naar Litouwen is de Russische chauffeur die weigerde om Engels te praten. Het duidelijk maken van een bestemming in een vreemde taal is zoals bonen knopen met je ogen toe. Ik ben dan ook blij met de vernieuwde Google Translate app die toelaat om real time vertalingen te maken. [ lees meer op bloovi]

3. Internet voor iedereen
Stel je eens voor dat je op een dag ontwaakt zonder internet. Alleen het verwijderen van alle koffie op deze planeet lijkt me een groter doembeeld. Er zijn echter nog heel wat afgelegen gebieden op aarde waar mensen geen internetverbinding hebben. Om dit te verhelpen startte Facebook een tijdje geleden het Aquila-project op middels een grote drone op zonneënergie internettoegang te verschaffen aan de mensen op deze plaatsen. [lees meer op The Next Web]

4. Vakantielectuur
Waar is de tijd dat ik nog eens twee maanden vakantie had om lekker niks te doen? Ik begrijp dan ook niet goed dat mensen het woord verveling in de mond durven nemen. Wie zich echt verveelt raad ik de blogpost "Contentmarketing: 10 podcasts die je deze zomer moet uitproberen" aan op Frankwatching.

5. Weg met dat diploma?
Moet je een diploma hebben om het te maken in je leven. Tuurlijk niet. Mark Zuckerberg heeft dat ondertussen wel bewezen denk ik. De 25-jarige Carl Pei is één van de bezielers van OnePlus en behoort tot het clubje van digitale konijnen die het universiteitshol voortijdig verlieten. De Wall Street Journaal publiceerde deze maand een interessante videoreportage over deze jongeman: OnePlus Dials Into a Crowded Smartphone Market.



Matthieu van den Bogaert
redacteur Marketing Update


 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...