woensdag 30 september 2015

De online veranderingsshow: september

De maand september zal de geschiedenisboeken induiken als de maand waarin het woord ‘sjoemelsoftware’ het levenslicht zag. Ik vermoed dat de communicatie-afdeling(en) van Volkswagen leukere tijden heeft gekend. In ieder geval hebben wij onze marketingmotor laten draaien en 10 items opgepikt die wij de moeite vonden om te onthouden uit de oogstmaand.




"Twitter is reportedly ditching the 140 character limit"
Twitter is sinds zijn ontstaan onlosmakelijk verbonden met het cijfer 140. Je tweet kan immers maar 140 karakters tellen. In september raakte echter bekend dat Twitter deze limiet zou afschaffen. Persoonlijk vind ik dat een jammere zaak en voelt het aan alsof een deel van een unieke navelstreng wordt doorgeknipt. lees verder

"IAB overweegt gerechtelijke stappen tegen adblockers"
Er is niets zo vervelend als reclame waar niemand om heeft gevraagd. Het aantal mensen dat adblockers activeert is alvast niet meer te tellen op de vingers van tienduizend handen. Het enige probleem is natuurlijk dat iemand op het einde van de rit de rekening moet betalen voor het produceren van series, nieuwsartikels, etcetera. lees verder

"E-commercerappport 2015"
De tijd dat we onze schoenen enkel in een schoenenwinkel konden kopen en we eelt onder onze voeten kregen van het wachten op een vrijgekomen pashokje in een kledingswinkel ligt al een tijdje achter ons. Hoe zit het nu met de e-commerce in ons land? Het digitale agentschap Wijs bracht een nieuw e-commerce rapport uit. lees verder

"Francken lanceert campagne via Facebook om asielzoekers te ontmoedigen"
Nieuws over Syrische vluchtelingen is dagelijkse kost geworden. Opmerkelijk zijn de digitale initiatieven die het levenslicht zien. Zo werd er in Nederland een Airbnb opgestart voor vluchtelingen en beloofde topman Mark Zuckerberg internet te brengen in diverse vluchtelingenkampen. Onze regering is dan weer van plan om sociale media in te zetten om een ontradingsbeleid te voeren om naar ons land te komen. lees verder

"Derde panne in elf dagen: wat scheelt er met Facebook?"
Blijkbaar hebben ze niet alleen in mijn regio last van elektriciteitspannes. Ook Facebook lijkt de laatste tijd geplaagd door dergelijke pannes. lees verder

"Adverteren op Instagram nu mogelijk voor grote en kleine bedrijven"
“There is no such thing as a free lunch,” zei een prof ooit tegen me en de man had gelijk. Sinds Facebook Instagram had overgenomen was het aftellen geblazen tot de dag dat er advertenties op dit platform zouden verschijnen. lees verder

"TBWA maakt sociaal medium van Pickwick tea labels"
Als je mensen als een antropoloog observeert in een café, in een treinstation of op straat dan zie je dat de ogen van heel wat mensen aan hun smartphone zitten vastgeplakt. Om de menselijke conversatie terug wat meer op gang te trekken heeft TBWA een ludieke campagne ontwikkeld voor Pickwick. lees verder

"Bicky start eerste reclamecampagne op Snapchat"
Als ze me ooit zouden vragen wat ik als laatste avondmaal zou voorgeschoteld willen krijgen dan is de kans groot dat ‘Bicky-burger’ bovenaan het lijstje prijkt. Om nog meer harten te veroveren (letterlijk en figuurlijk), is Bicky begonnen aan een campagne op Snapchat. lees verder

"Elon Musk, de nieuwe Steve Jobs en de rockster van het zakenleven"
Indien je me twee jaar geleden had gevraagd wie Elon Musk was, dan had ik waarschijnlijk gezegd dat het een figuur was uit Star Wars. De laatste tijd klinkt deze naam steeds vaker door de geluidsboxen en zie je zijn naam bijna elke dag verschijnen. lees verder

"Pinterest hits 100 million users, proving the addiction is real"
Van alle social media kanalen is Pinterest het kanaal dat ik het minst gebruik. Het spreekt me gewoon minder aan. Gelukkig voor de oprichters zijn er meer dan 100 miljoen gebruikers die er even verslaafd aan zijn als Homer Simpson aan zijn Duff Beer. lees verder


Matthieu van den Bogaert
Redacteur
Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...