vrijdag 29 januari 2016

20 tips van aspirant marketeers

Enkele dagen geleden had ik het genoegen om in de jury te zitten op de Hogeschool Gent. Marketeers in spé kwamen er hun eigen direct mail presenteren en verdedigen. Er werden vele mooie direct mail pareltjes geserveerd. Wat me echter vooral boeide was de vraag of ze voor zichzelf een toekomst zagen als direct marketeer. Beginnen ze te watertanden bij de gedachte om dagelijks teksten uit hun klavier te persen? Het aantal gegadigden kon ik echter op de vingers van één hand tellen. De meesten zagen eerder een toekomst voor zichzelf weggelegd in de digitale sector. Quasi alle studenten waren er het er wel over eens dat je de aandacht van de consument vandaag de dag het best kan trekken met een papieren direct mail. Ik heb hen dan ook telkens gevraagd welke tip zij zouden geven aan anderen wanneer ze een direct mail zouden moeten schrijven.

1. Noem een antwoordkaart geen antwoordkaart, maar tracht de consument juist te verleiden met een activerende titel. Bijvoorbeeld “Ja, ik wens meer informatie.”

2. Onderzoek heeft uitgewezen dat een gekleurde envelop sneller wordt geopend dan een effen witte envelop.

3. Houd rekening met het 1-2-3’tje. Dit betekent dat je een opsomming best groepeert per drie om de leesbaarheid te bevorderen.

4. Een langere tekst kan bij fundraising voor een hogere betrokkenheid en respons zorgen.

5. Vermijd in je copy het gebruik van prikkeldraardwoorden zoals ‘betaal’, ze kunnen er immers voor zorgen dat de consument voortijdig afhaakt.

6. WIIFM (What’s in it for me): Maak in je direct mail duidelijk welk voordeel een klant haalt uit een lidmaatschap, sponsoring, betaling, etc.

7. Plaats een signatuur onderaan je brief om het een persoonlijk tintje te geven.

8. Pinterest kan een nuttige bron zijn om inspiratie te krijgen voor direct mails.

9. Wissel databestanden uit met andere organisaties om op deze manier je klantenbestand van vers bloed te voorzien.

10. Als je een brief recto verso drukt, zorg er dan minstens voor dat je laatste regel van je voorkant een cliffhanger bevat.

11. Onderschat de kracht van een PS niet. Het is vaak één van de eerste zaken die de lezer opvalt.

12. Houd rekening met de kijkrichting van de personen op je foto, ze kunnen een bepaald tekstgedeeld immers benadrukken.

13. Vermijd het gebruik van uitroeptekens. Ze komen vaak over alsof je een mitraillette onder de neus van de lezers duwt.

14. Let er aandacht op dat je de u-vorm en je-vorm niet steeds afwisselt, wees consistent.

15. Plaats een illustratie niet helemaal onderaan omdat deze dan met teveel aandacht gaat lopen.

16. Vraag enkel de data op je antwoordkaart die je echt nodig hebt.

17. Als je een foto gebruikt, voorzie deze dan eveneens van een onderschrift.

18. Zorg dat de copy van je direct mail in een oogopslag kan gescand worden.

19. Verrijk je boekenkast met de volgende boeken: 'Met woorden verleiden' van Mark Bogaert, het 'Toolbook Direct Marketing' en Direct Marketing van Erik Van Vooren.

20.  Geloof in de kracht van papier. In het digitale tijdperk is een papieren direct mail voor ontvangers een verademing en een belevenis.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...