zondag 21 februari 2016

Wat ik onthouden heb van Ted 2016



Hoe zal de wereld er in de toekomst uitzien? Afgelopen dinsdag streamde Kinepolis Antwerpen de openingsshow van TED 2016, live vanuit Vancouver. Een handvol sprekers werd op de mensheid losgelaten om een antwoord op te geven op deze toekomstvraag. Speciaal voor het DM Institute ging ik de sfeer opsnuiven en kijken of er innovatieve sprekers boeiende inzichten uit hun mouw konden schudden. Een tienjarig Indiaas meisje mocht de spits afbijten. Met puppy-oogjes vroeg ze de volwassenen nog iets van de wereld over te laten voor de opgroeiende generatie. Ik vrees echter dat Putin, Erdogan en Assad teveel naar Temptation Island aan het kijken zijn de laatste tijd om gehoor te geven aan haar oproep.

Als marketeer was ik voornamelijk getriggerd door het verhaal van Astro Teller. Deze ondernemer en wetenschapper staat al enkele jaren aan het hoofd van Google[X]. Sinds ik enkele weken geleden het Europese hoofdkwartier van Google heb bezocht in Dublin, ben ik nog meer gefascineerd door de plannen van deze zoekgigant. Teller kwam het concept uitleggen van 'moonshot thinking'. Het komt erop neer dat een product of dienst 10 keer verbeteren in veel gevallen eenvoudiger is dan 10% aan verbeteringen aanbrengen. Bekijk zeker de video waarin Teller het concept beknopt uitlegt. Daarnaast legde Teller ook de plannen bloot die in het verleden zijn mislukt en de plannen waarvan hij denkt dat ze onze hedendaagse maatschappij zullen herkneden. Zo gaf hij het voorbeeld van de ‘self driving cars’ en van ‘Project Loon’. Project Loon wil aan de hand van luchtbalonnen internet verschaffen aan iedereen op onze blauwe planeet. De impact die dat zal hebben op onderwijs, politiek en ook marketing kunnen we ons vandaag nog niet inbeelden. Vandaag hebben immer 2 op 3 mensen wereldwijd geen toegang tot internet.

Meer innovatieve sprekers als Teller en minder enerverende tussendoortjes hadden het event iets geslaagder gemaakt. Wie trouwens meer Marketing Ted Talks wil bekijken moet zeker eens snuffelen op de Ted-website.

Matthieu van den Bogaert
redacteur DM Institute

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...