donderdag 18 september 2014

Efteling: Een wereld vol (marketing)wonderen

"De Efteling breidt uit, de keuze wordt breder, de techniek schrijdt voort, elke dag komen er mogelijkheden bij. In het park, op radio en televisie, op internet, voor mobiele applicaties. Maar in de basis is alles terug te brengen tot verrassing en verwondering."
Herinner jij je nog de allereerste keer dat je naar de Efteling ging? De kans is groot van niet. Heel wat ouders hebben nog maar net de navelstring doorgeknipt of ze willen hun kleine spruit al op sleeptouw nemen naar deze wondere wereld in Kaatsheuvel. Elk jaar keer ik terug. Niet zozeer om een spaarkaart te vullen, wel om het innerlijke kind én de marketeer in mij tevreden te stellen.




Belevenismarketing met de B van Holle Bolle Gijs

Er zijn mijns inziens maar weinig merken die hun branding - of het nu offline of online is - zo correct toepassen als de Efteling. Sprekende vuinisbakken, zelfgecomponeerde muziek in de toiletten of planten die speciaal gekweekt worden om bij een attractie te passen. En heeft u al eens een nieuwsbrief van de Efteling ontvangen. Het lijkt wel of er een elfje tegen je oogbollen staat te likken. Voor mij blinkt de Efteling uit in drie zaken.

1. Online

Wist je dat de eerste versie van de Efteling-website reeds het levenslicht zag in 1996, wat zeer vroeg is als je weet dat websites als Facebook pas in 2004 of Google in 1998 boven het digitale doopvont werden gehouden. De website is vandaag een mooi voorbeeld van responsive design en past zich bijgevolg perfect aan wanneer je deze Sitecore-website op je mobieltje, laptop of iPad bezoekt. Ook op social media boert de Efteling goed.

2. Streetvertising

Streetvertising is een vorm van adverteren waarbij men de straat en de omgeving gaat gebruiken als medium om reclameboodschappen in de verf te zetten. In het boek over de Efteling 'Zijn we d'r al?' zijn er een aantal mooie pareltjes opgenomen. Zo werd tijdens de lancering van de attractie 'Joris en de Draak' een hele bushalte in een drakenthema gestoken.




3. Brand Continuity

Ik heb zelf de eer gehad om een volledige nieuwe brand mee te helpen ontwikkelen. Wat ik vooral geleerd heb na de lancering van deze nieuwe brand, is dat het verdorie moeilijk is om de nieuwe huisstijl te bewaken over alle kanalen heen. Vermoedelijk is het bij de Efteling ook een hele uitdaging, maar ze hebben marketingelfjes die er wonderwel in slagen om dit in goede banen te leiden. De spirit van oprichter Anton Pieck leeft ook vandaag nog in het park. Hij stond vooral bekend als de milde dictator die als geen ander met sterke hand over zijn Efteling waakte.
"Hij werd van het station gehaald, gaf iedereen een hand, keek hoe het werk vorderde en zei dan strijk en zet: "Prachtig werk, maar u moet het daar en daar nog aanpassen." Dat betekende in de praktijk dat je alles wat je had gemaakt tot de grond toe kon afbreken."


Matthieu van den Bogaert
redacteur Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...