dinsdag 23 september 2014

Marketing Update: Direct en digital marketing in B2B


Raadpleeg vlug de nieuwe opleidingskalender van het DM Institute

Enkele dagen geleden viel bij abonnees de nieuwe editie van Marketing Update in de bus. Toegegeven, met het thema 'Direct en digital marketing in B2B' hadden we een boek kunnen vullen die dezelfde dikte heeft als de bijbel. We hebben ons echter beperkt tot de recentste voorbeelden, de praktische tips en interviews met marketeers die met hun twee voeten in het veld staan zoals Burt Riské (B-information, Roularta) en Gino van Ossel (Vlerick Business School). Vijf vaststellingen uit dit nummer.

1. Henny van Gerwen (BBDO) zetelde in de jury van de DMA ECHO Awards en kwam tot vier boeiende vaststellingen. Zo stelt hij op basis van de inzendingen vast dat absolute respons belangrijker is dan respons op individueel niveau. Hij ziet tevens dat apps en call me back-buttons hot zijn, ten nadele van de traditionele antwoordkaart.

2. Bart Vanbaelen (Graydon) geeft zijn expertenmening over de vervuiling van de Belgische databanken en hoe het rendement opgekrikt kan worden. Als je weet dat 25% van de gegevens in Belgische databanken vervuild is, vindt hij het hoogtijd voor een CDO in ieder bedrijf, een Chief Data Officer. Een opvallende en terechte vaststelling van Bart Vanbaelen is dat, als er dan al iemand de rol vervult van databankbeheerder, deze zich op een relatief laag hiërarchisch niveau bevindt, zeker in vergelijking met Amerikaanse bedrijven.

3. Burt Riské (b-information, Roularta) staat al dertig jaar in het b-to-b-vak en weet eveneens dat de schatkist van ieder bedrijf de databank is. Correcte data zijn volgens hem niet alleen essentieel voor de marketingafdeling, ook de boekhouding en sales department zijn gebaat bij correcte en aanvullende data.
"Als een bedrijf niet geabonneerd is, dan weet dat niet dat die klant in financiële problemen zit. En als het dan het klantenbestand gebruikt voor een campagne en die klant die in WCO (Wet op de Continuïteit van Ondernemingen, het vroegere concordaat) zit doet een aankoop, krijgt die een bestelling geleverd, maar of die betaalt...?"
4. Jan Van Caneghem (Campaigndock) stelt dat je e-mailmarketing niet alleen door technische zaken een succes wordt maar ook door menselijke aspecten. Een bruikbare tip is om bij de verzending van je emails geen no-reply-adres te hanteren. Enerzijds weten mensen dan dat ze rechtstreeks in dialoog kunnen treden, anderzijds helpt het om je database accuraat te houden. Zo worden uitdiensttredingen bijvoorbeeld vaak gemeld.

5. Natacha Ciezkowski onderstreept nogmaals het belang van infographics, waarvan er drie soorten bestaan: datavisualisering, narratieve infographics en information design. Met Piktochart kan je trouwens gratis en eenvoudig zelf je infographics in elkaar knutselen.

Nog geen abonnee op Marketing Update? Vraag je proefnummer nu aan.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...