maandag 13 juli 2009

Makro goes CSR met meneer de uil



Toen ik klein was, was ik steeds slecht gezind als ik Meneer de Uil uit de Fabeltjeskrant op televisie zag verschijnen. Zoals honden huilen als er onweer aankomt, zo kondigde Meneer de Uil steevast mijn bedtijd aan. Er schoten doorgaans Gaia-onvriendelijke gedachten door mijn hoofd als de praatzieke uil snaterde "Dag lieve kijkbuiskinderen, oogjes dicht en snaveltjes toe!" Tegenwoordig komt er andere praat uit de schrikvogel van weleer. Hij is een milieu-activist geworden.

Warenhuisketen Makro gebruikt de pratende pop nu in een online-campagne om mensen te sensibiliseren af te zien van de papieren reclamefolder en om te ruilen voor een online exemplaar. Iedere 2 weken stuurt Makro immers tot 600.000 folders de deur uit. Dat zijn 41.600 bomen op jaarbasis. Heel de campagne is overgoten met een groene CSR saus want voor elke 5 papieren folders minder belooft Makro een boom te planten. Voor deze csr-actie werkt Makro nauw samen met het project 1 Miljoen Bomen voor Vlaanderen, waarvan een ex-collega van me projectleidster is.

Laat ons echter in het achterhoofd houden dat de CSR-reden niet het hoofdmotief zal zijn voor deze actie. Het is crisis en dan gaan communicatie-afdelingen meer rationeel nadenken hoe de kosten kunnen gereduceerd worden. Een dergelijke oplage moet vermoedelijk enorm veel geld kosten aan drukwerk. In ieder geval hoop ik dat er veel bomen zullen gered worden. Voor je het weet verliest Meneer de Uil zijn boom en komt hij kamperen op mijn terras. De jeugdtrauma's duiken weer op.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...