De mens is van natura een lui dier. Heel wat consumenten worden moe bij de gedachte dat ze een url moeten intypen dat bijvoorbeeld op een postkaart of in een advertentie staat vermeld. Gelukkig schiep god de vader op de 8e dag, het kan ook iets later zijn geweest, de QR-code. De creatieve invulling ervan liet de almachtige over aan de mensheid en hij zag dat het goed was.
Creatief met QR-codes
Ik vermoed dat bij de meeste creatievelingen de rugharen naar omhoog gaan als de digital marketeer plotseling in zijn hoofd haalt dat er een gedrocht van een QR-code op de direct mailing moet. Gelukkig zijn er meerdere manieren waarop dit euvel kan verholpen worden. In de eerste plaats kan je je creatieve campagne rond een QR-code opbouwen zoals de Turkse Tattoo-shop “Bergge Tattoo”. In advertenties en op postkaarten werden sollicitanten verplicht om de QR-code, die naar het sollicitatieformulier leidde, eerst in te kleuren alvorens deze scanbaar werd. Kwestie van de mensen met bibberende handjes al wandelen te sturen.
Ten tweede evolueren de QR-codes gelukkig ook mee. Zagen de eerste generatie QR-codes er uit als een doolhof op een witte achtergrond, dan laten de nieuwe generatie QR-codes al wat meer transparantie toe. Via de website http://www.visualead.com/ kan je zelf bijvoorbeeld gratis je transparante QR-code samenstellen.
De echte creatievelingen gaan natuurlijk nog een stapje verder en maken van hun QR-codes echte creatieve pareltjes zoals de onderstaande QR-codes van Angry Birds, die naar iTunes leidt, en het Japanse filiaal van Warner Bros. Dergelijke QR-codes maken gebruik van het (vaak ongekende) feit dat tot 30% van een QR-code kan weggelaten worden zonder dat de code onscanbaar wordt.
Augmented Reality
Heel wat Amerikaanse voedingsbedrijven zoals McDonalds en Coca-cola zitten met het hedendaagse obesitas-probleem in hun maag. Om die reden zal McDonalds in de VS op alle verpakkingen voortaan een QR-code drukken die de consument niet alleen inlicht over wat ze eten, maar tevens waar deze voeding vandaan komt. Het is verwonderlijk dat ze in de VS achterop hinken op AustraliĆ«, waar de TrackMyMacca’s‘ iPhone app de consument al langer toelaat om via een nieuwe generatie QR-code exact te weten waar de ingrediĆ«nten vandaan komen uit een specifiek MCDonalds filiaal.
Het schijt aan QR-codes?
Tot slot is er goed nieuws voor de mensen die het schijt hebben aan de QR-codes in tijdschriften of postkaarten. In de trendy nachtclubs van Rome en Milan vind je in de vrouwentoiletten sinds kort nu ook QR-codes. Vrouwen die zich terugtrekken in het kleine kamertje vinden er op de wc-rol de vraag gedrukt "When you use a public restroom do you fear diseases? What about when you have sex?" Een QR-code op de velletjes papier bevat een link naar de website www.toiletthink.it. Het is enkel te hopen dat domme blondjes de velletjes papier scannen voor gebruik.
Matthieu van den Bogaert
[T] @marketingyudai
Geen opmerkingen:
Een reactie posten