Creatief met QR-codes
Ik vermoed dat bij de meeste creatievelingen de rugharen naar omhoog gaan als de digital marketeer plotseling in zijn hoofd haalt dat er een gedrocht van een QR-code op de direct mailing moet. Gelukkig zijn er meerdere manieren waarop dit euvel kan verholpen worden. In de eerste plaats kan je je creatieve campagne rond een QR-code opbouwen zoals de Turkse Tattoo-shop “Bergge Tattoo”. In advertenties en op postkaarten werden sollicitanten verplicht om de QR-code, die naar het sollicitatieformulier leidde, eerst in te kleuren alvorens deze scanbaar werd. Kwestie van de mensen met bibberende handjes al wandelen te sturen.
Ten tweede evolueren de QR-codes gelukkig ook mee. Zagen de eerste generatie QR-codes er uit als een doolhof op een witte achtergrond, dan laten de nieuwe generatie QR-codes al wat meer transparantie toe. Via de website http://www.visualead.com/ kan je zelf bijvoorbeeld gratis je transparante QR-code samenstellen.
De echte creatievelingen gaan natuurlijk nog een stapje verder en maken van hun QR-codes echte creatieve pareltjes zoals de onderstaande QR-codes van Angry Birds, die naar iTunes leidt, en het Japanse filiaal van Warner Bros. Dergelijke QR-codes maken gebruik van het (vaak ongekende) feit dat tot 30% van een QR-code kan weggelaten worden zonder dat de code onscanbaar wordt.
Augmented Reality

Het schijt aan QR-codes?
Tot slot is er goed nieuws voor de mensen die het schijt hebben aan de QR-codes in tijdschriften of postkaarten. In de trendy nachtclubs van Rome en Milan vind je in de vrouwentoiletten sinds kort nu ook QR-codes. Vrouwen die zich terugtrekken in het kleine kamertje vinden er op de wc-rol de vraag gedrukt "When you use a public restroom do you fear diseases? What about when you have sex?" Een QR-code op de velletjes papier bevat een link naar de website www.toiletthink.it. Het is enkel te hopen dat domme blondjes de velletjes papier scannen voor gebruik.
Matthieu van den Bogaert
[T] @marketingyudai
Geen opmerkingen:
Een reactie posten