De campagne #EnjoyChange van Vlerick Business School wil deze gedachtesprong in de verf zetten door o.a. verhalen over verandering uit het bedrijfsleven te brengen. Er werden 16 high-level managers van grote bedrijven aan de tand gevoeld. Hoe ervaarden ze verandering in hun organisatie en hoe zien ze de toekomst tegemoet? Van al deze interviews, die u integraal op Vlerick.com/enjoychange kan lezen, weerhield ik vijf interessante data-en marketingtrends.
#1 Het is niemand ontgaan dat de crisis veel financiële slachtoffers heeft gemaakt. Zo dwongen de economische omstandigheden Dexia om op zeer korte termijn een nieuwe naam en branding uit de marketinghoed te toveren. Dankzij interne crowdsourcing werd de naam Belfius weerhouden uit meer dan 4.000 inzendingen. Sociale media speelden – gewild en ongewild – een zeer belangrijke rol bij de lancering van het nieuwe merk.
“Iemand, we weten niet hoe of wie, lekte de nieuwe naam naar de pers de avond voor de lancering. ’s Morgens hadden we 40.000 vermeldingen in de sociale media. In amper enkele weken tijd had ons merk een herkenningsfactor van 70%.” Dirk Smet, communicatiedirecteur.#2 In de vorige DM Update haalde ik reeds het boek ‘Red de winkel’ aan van Cor Molenaar waarin de digitale wereld de retail volledig ondersteboven haalt. Luc Suykens (Procter & Gamble) bevestigt deze trend.
“Wist je dat in Noord-Amerika 15% van de verkoop van Pampers vandaag de dag gebeuren via e-commerce en dat Amazon de tweede grootste klant is geworden van Procter & Gamble. Families worden aangezet om online een abonnement te hebben op Pampers waardoor ze automatisch de juiste grootte van Pampers aan hun deur krijgen bezorgd terwijl hun kind groter wordt.”
#3 Big data lijkt wel de grote knuffelbeer te zijn geworden van heel wat bedrijven. Logisch aangezien het helpt om verspilling tegen te gaan en ROI te verhogen. SAS is de marktleider op het gebied van analyse-software. Patrick Van Deven is ervan overtuigd dat het kunnen omgaan met big data het verschil kan betekenen tussen overleven en falen.
“Retailers kunnen nu hun verkoop en prijzen analyseren op een zodanig micro-niveau dat ze de optimale prijs kunnen vragen voor verschillende winkels voor verschillende producten. Vroeger werd dit vaak gedaan door menselijke intuïtie.”
#4 Uit de verschillende Enjoy Change interviews is gebleken dat ‘conversation management’ en het inspelen op de noden van de klant enorm belangrijk is geworden voor bedrijven. SAS is bijvoorbeeld gespecialiseerd in tekst mining waardoor de conversaties op social media beter gemonitord kunnen worden, iets wat ze onder andere doen voor de farmaceutische industrie.
#5 De digitale revolutie heeft het businessmodel van heel wat bedrijven door elkaar geschud. Belfius zag zich genoodzaakt om staf-intensieve activiteiten af te bouwen en meer in te zetten op ‘mobile banking.’ Nog extremer is het bedrijf Swets, een content broker ontstaan in een non-digital world.
“Iedereen wil onmiddellijk informatie, vooral de digital natives die denken dat alle informatie gratis is op het web. Wat ze echter niet beseffen is dat alle online informatie niet per definitie correct is. (…) We zien het als onze job om de juiste informatie aan de juiste mensen te bezorgen, snel en eenvoudig.”Matthieu van den Bogaert
Geen opmerkingen:
Een reactie posten