Regel 1: Wees doof voor de sirenenzang van gegevens verzamelen en meten
We zijn vaak geneigd om te denken dat we een probleem alleen kunnen oplossen met nog meer brainstormsessies, nog meer efficiency, schema’s en nog harder en langer werken. Onze hersenen zijn echter goed in het oplossen van problemen zodra we ons niet op een specifieke taak richten, dan pas kan volgens Brafman het eurekagevoel toeslaan. De gedachtesprong doet me sterk denken aan het boek “De filosofie van het nachtoog” van Erik Oger, een professor waar ik in een ver universitair verleden nog les van heb gehad.
Regel 2: Creëer serendipiteit binnen een gestructureerde omgeving (gestructureerde chaos) en maak witruimte productief
Volgens Brafman had Einstein, die zijn doctoraat met de hakken over de sloot haalde, zijn relativiteitstheorie nooit kunnen ontwikkelen als hij een postje had bekleed in de starre universitaire structuur. Kinderen die genoeg stuurloze speelruimte krijgen zouden dan weer betere punten halen dan kinderen met (over)strakke uurschema’s. In zijn boek haalt Brafman ook enkele andere mooie cases aan uit de IT-en marketingwereld.
“ In de periode vóór Apple en ook later, voordat hij het bedrijf nieuw leven inblies, had Apple-oprichter Steve Jobs zich op allerlei terreinen bekwaamd. In zijn studietijd kreeg hij belangstelling voor kalligrafie, iets wat op het eerste oog weinig met computerwetenschap en computerontwerpen te maken heeft (…) Dat ongestructureerde uitstapje naar een totaal andere discipline betaalde zich tien jaar later niettemin dubbel en dwars uit.”Het aspect van downtime productieve tijd is belangrijk op het werk. Het is niet voor niets dat je in bedrijven als Apple, Facebook of Google de meest creatieve werkomgeving ziet. Het artikel “12 Of The Coolest Offices In The World” illustreren dit.
Regel 3: Koester Unusual suspects
Nintendo had nooit zo een succes als Donkey Kong of Mario Bros kunnen hebben als ze niet een voor die tijd unusual suspect als Shigeru Miyamoto in hun bedrijf zouden hebben aangenomen. Cisco schept naar verluidt veel kansen voor de eigen medewerkers om als unusual suspect naar een andere afdeling te verkassen om nieuwe businessconcepten te bedenken.
“Wat hebben Yammer, Tesla Motors en Linkedin gemeen? Ze zijn allemaal opgericht door oud-medewerkers van Paypal. Volgens de theorie van de georganiseerde chaos zorgden de fijnmazige sociale netwerken in Silicon Valley voor serendipiteit: dankzij het vrije verkeer van medewerkers konden unusual suspects moeiteloos van bedrijf switchen.”
Zit je als creatieveling met een writer's block of een creatieve leegte, dan is het geen slecht idee om gebruik te maken van interne netwerken zoals Yammer. Volgens de auteur nodig je bovendien bij momenten ook best eens een unusual suspect uit naar je werk. Benieuwd of mijn ma, gepensioneerd én creatief, tijd heeft in haar drukke agenda om mee te gaan naar het werk van haar zoon.
Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update
Geen opmerkingen:
Een reactie posten