vrijdag 2 april 2010

Seth Godin: warm water of hete lucht?

seth godin purple cow
De koningin Elisabethzaal is tijdens de kerstperiode het strijdtoneel voor een harige pluchen hond met spraakgebrek en een bende gillende kinderen. Gisteren was deze Antwerpse zaal echter the place to be voor een kale, kleine en welbespraakte Amerikaan. In plaats van een zaal vol lastige etters, waren de stoeltjes bezet door iphones en hun bijhorend baasje. Seth Godin, amerikaanse marketinggoeroe, had de taak om het publiek te vermaken met zijn marketingtheorieën. Mijn reden om aanwezig te zijn: free drinks? Nee hoor, ik had in het verleden al meermaals gehoord van Seth Godin en wou wel eens weten of hij zijn zogenaamde heldenstatus waardig was. Was deze marketeer de uitvinder van het nieuwe warme marketingwater of eerder de geslepen verkoper van commerciële lucht. Ik maakte van geest en vooringenomenheid een tabula rasa. het gratis bolleke aan de ingang hielp alvast.

Na een uur van slides en een waterval van woorden zonder één keer euh te zeggen wist ik het antwoord op mijn vraag: het is commerciële lucht met enkele warme condensdruppels. In principe komt heel zijn uiteenzetting neer op het ontdoen van je basisinstinct angst ( lizard brain) en het laten opborrelen van uniciteit. Wie kan daar op tegen zijn? Seth Godin heeft gelijk als hij stelt dat mensen slaaf zijn van een sytseem waarbij het in de pas lopen wordt beloond. Vanaf onze wieg worden we via scholen geïndoctrineerd om te gehoorzamen op een slaafse manier. We moeten onze angst op hold zetten en onze creativiteit en uniciteit op play. Het wondermiddel om dat te doen? Dat werd niet gegegeven door Seth Godin. Misschien was de tijd te kort of moeten we zijn boeken maar kopen. Voor mij waren het opgewarmde woorden die ik al zó vaak had gehoord en gelezen en slides die ik ook op slideshare kon vinden. Ik bleef een beetje met een honger gevoel achter ondanks de lekkere hapjes die voor en na de show werden gepresenteerd. Ik heb me wel voorgenomen een paar van zijn boeken te lezen op aanraden van mensen die vonden dat zijn werk zo goed is. Het boek is inderdaad vaak beter dan de film.

Eén ding vond ik wel frappant. De vele twitteraars die letterlijk elk woord herkauwden als een koe en het uitspuwden op Twitter: seth Godin says x, Seth Godin says z. Ik kan Godin begrijpen dat hij geen twitterwal wou tijdens de voorstelling. Een autocue voor het publiek op de achtergrond is op zijn minst belachtelijk te noemen. Volgens Seth Godin moeten we leiders zijn van een "tribe" zoals de beatles dat destijds waren voor hun fans. Ik ben er alvast van overtuigd dat Godin zijn eigen theorie goed toepast.



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...