zondag 18 september 2011

Vlerick goes social

Het onderstaande artikel verschijnt eveneens in het nieuwe DMUpdate-nummer van september.

Wie het in de Middeleeuwen wou maken als marketeer moest als orator het marktplein op om luidkeels de trommelvliezen te bestoken van toevallige voorbijgangers. Honderden jaren later hebben ze de orator vervangen door social media managers die de traditionele markten hebben ingeruild voor digitale fora. De jobs voor conversation en social media managers lijken de laatste tijd wel als paddestoelen uit de grond te schieten. Vlerick Leuven Gent Management School heeft echter al sinds vorig jaar een dergelijke marketeer in dienst. Met plezier draai ik collega Ilse Himschoot de duimschroeven aan voor een kort interview.

Social media managers: moderne hofnarren of digitale ridders?
“Misschien wordt het door sommigen als hofnar beschouwd, maar deze persoon was ook altijd bij allerlei belangrijke zaken aanwezig, ervoor, tijdens of erachter. Het is trouwens niet alleen entertainen.”

De hoofdtaak van Ilse is Vlerick te positioneren binnen de verschillende social media-kanalen en conversaties aan te gaan met iedereen die rechtstreeks of onrechtstreeks online in contact treedt met Vlerick zoals (potentiële) studenten. Er zal volgens haar in de toekomst getracht worden om tevens de uitgebreide kennis van proffen, die vaak nog een extra social media push nodig hebben, te delen via social media.

“Op dit moment zit ik echter nog vaak op mijn Twittereiland en af en toe komen ze eens wat eten brengen, maar het is vaak voornamelijk zelf nootjes zoeken.”

Social media consultancy bureaus: tovenaars of kwakzalvers?
Vlerick is dit jaar in zee gegaan met het bureau Talking Heads. De bedoeling is daarbij niet zozeer nieuwe innoverende dingen bij te brengen maar eerder om het belang van deze media te helpen uitdragen binnen de organisatie.

“Ook al zijn onze directeur en dean de eerste om innovatieve en nieuwe technologieën en media toe te juichen, in mijn hofnar-positie heb ik niet altijd de macht om een strategie uit te dragen. Een extern bureau kan het adoptieproces binnen de school helpen versnellen.”

Talking Heads helpt naast strategisch advies ook met het meten en weten. Een bureau als Talking Heads kan volgens haar hun expertise en best-practices inzetten en zo samen bekijken hoe dit binnen de specifieke business kan toegepast worden.

Meten en weten
De social media strategie van Vlerick zit momenteel nog in een beginfase zodat KPI’s nog niet volledig zijn vastgesteld. KPI’s vindt Ilse sowieso een eng woord om te gebruiken voor social media.

“Ik vind dat je meer aandacht moet besteden aan de tone of voice en sentiment in plaats van het accent te leggen op het aantal followers of fans. Als je merkt dat de reacties positiever worden zoals dat de laatste maanden het geval is, dan is dat meer waard dan zien dat je teller stijgt.”

Op dit moment gebeurt de rapportage bij Vlerick nog per kanaal terwijl dit eigenlijk cross-channel zou moeten gebeuren om een totaal online beeld te krijgen. Bovendien zouden offline en online gegevens moeten meegenomen worden om een accuraat totaalbeeld te krijgen van de ROI van alle ondernomen marketingacties.

De zoektocht naar de heilige graal
Het recept voor dé perfecte sociale media campagne bestaat volgens Ilse niet. Het al dan niet slagen hangt van zoveel factoren af. Het is ten eerste een voortdurend proces zonder einde en ten tweede heb je full-support van het management nodig. Ten derde moet je de juiste marketingmix toepassen maar dan met een social touch. Als je dat alles met een creatief sausje kan overgieten, heb je volgens haar een recept dat toch al een iets grotere garantie op succes biedt.



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...