In het kader van onze permanente blogwedstrijd geeft DMUpdate het woord aan marketingleeuwen en commmunicatiegazellen die iets kwijt willen over marketing. Vandaag is het de beurt aan Jeroen Naudts [Linkedin].
Zeggen dat e-mailmarketing kinderspel is, is te kort door de bocht. Maar Mega Mindy, de supervrouw in het strakke, roze pakje van de gelijknamige kinderreeks kan veel meer dan boeven in de boeien slaan. Vijf tips van Mega Mindy over e-mailmarketing:
1. Help je klanten uit de nood.
Niks zo lullig voor een supervrouw om iemand te helpen die niet in nood blijkt te zijn. Het is dan ook opvallend dat Mega Mindy altijd op het juiste ogenblik ter plaatse is om het slachtoffer te helpen. Onmiddellijk twee tips voor succesvolle e-mailmarketing. Eén: maak voor de ontvanger onmiddellijk duidelijk waarom hij op jouw e-mailacties moet in gaan. (Beter bekend als de ‘What’s in for me?’ vraag). Twee: kom op het juiste ogenblik met jouw nieuwsbrief. Over ideale tijdstippen van versturen van nieuwsbrieven bestaat al veel advies . Welk tijdstip je ook kiest, probeer vooral uit het vaarwater van je concurrenten te blijven.
2. Verander van verlegen meisje naar superheld
Mega Mindy is niet altijd een supervrouw. Ze is het alter ego van Mieke, een verlegen meisje dat zelden durft te zeggen wat ze denkt. Zeker niet over haar geheime liefde voor haar knappe collega Toby. Wees in je e-mailmarketing niet te bescheiden. De verlegen Mieke wordt door niemand opgemerkt, Mega Mindy kent iedereen. Dit is geen alibi om staalhard te liegen over je producten. Maar het verhaal achter je product bijschaven en in je vakgebied proberen een superheld te zijn, is niet verboden en zal niemand je kwalijk nemen.
3. Gebruik je ontdekkerskompas
Sinds seizoen 4 beschikt Mega Mindy over een eigen ontdekkerskompas; een hulpmiddel waarmee ze alle oneerlijkheid in de wereld stopt. Ook in de digitale maatschappij bestaat er zoiets als een ontdekkerskompas (beter bekend als Facebook, Twitter en andere social media). Als bedrijf mag je jezelf aanprijzen (zie punt 2), maar oneerlijkheid wordt zonder mededogen afgestraft. Ook jouw klanten beschikken over hun eigen ontdekkerskompas waarmee ze in enkele minuten je foutieve informatie kunnen ontmaskeren. En dan is het maar te hopen dat die mensen dat niet met hun vrienden en/of volgers delen …
4. Als er één ding is dat Mega Mindy haat, dan is het wel …
Eén van de typische slagzinnen van Mega Mindy, die ook op vlak van e-mailmarketing een duidelijke waarschuwing inhoudt. Vermijd dat je met je e-mailmarketing irritatie opwekt bij je (potentiële) klanten. Uiteindelijk wil je informeren over je producten, om op die manier meer te verkopen. Als je abonnees je nieuwsbrief (of aspecten ervan) haten – voor welke reden dan ook – ben je beter zonder.
5. Het oog wil ook wat…
Het meest opvallende aspect aan Mega Mindy is haar spannende, roze pakje. Niet toevallig natuurlijk, want zo wordt Mega Mindy kijken ook interessant voor de papa’s van de kinderen. (Voor de mama’s is er intussen ook Mega Toby, zo is iedereen nu tevreden). Ook jouw klanten willen verleid worden met hun ogen. De inhoud van je e-mailmarketing mag dan zo sterk zijn, wees zeker dat het er ook aantrekkelijk uitziet. Want iets wat het oog niet mooi vindt, zal het niet lezen. En zeker niet kopen…
Jeroen Naudts
[T] @jeroennaudts
Geen opmerkingen:
Een reactie posten