dinsdag 29 juli 2014

Sleutel op Europees slot voor Big Brother



In de maand mei van vorig jaar ontplofte er wereldwijd een databommetje toen Edward Snowden naar buiten kwam met enkele wanpraktijken van de NSA (National Security Agency). De cliché-uitspraak "Big Brother is watching you" bleek meer aan te leunen bij de realiteit dan de fictie. We zijn nu een dik jaar later en dat was reden genoeg voor Panorama om een uitzending te wijden aan de stand van zaken rond de 'EU Data Protection Reform'. Deze Europese wetgeving zou alle 500 miljoen Europese burgers moeten beschermen tegen digitale uitwassen. Kunnen we nu met een gerust geweten Facebooken, emails verzenden of online bankverrichtingen doen?

De Oostenrijkse internetactivist Max schrems vroeg alvast de data op die Facebook van hem in zijn bezit had en kreeg - na ontzettend veel aandringen - een cd-rom met daarop 1200 pfds die zijn data bevatten. Deze data waren onderverdeeld in 57 datacategorieën. Groot was zijn verrassing dat één van de categorieën opvallende data bevatte zoals chatgespreken die werden gewist, gps-locaties die hij nooit had gedeeld, enzovoorts. Hij diende daarop 22 klachten in tegen Facebook, die vanzelfsprekend 'not amused' waren met de negatieve publiciteit die deze stunt met zich meebracht. Het was blijkbaar de eerste keer dat een consument het bedrijf zo hard aan de kaak had gesteld.

Bovenstaand voorbeeld is voor Europees comissaris Viviane Reding reden genoeg om te blijven strijden voor een een betere privacybescherming. Reding wil burgers meer controle geven over hun eigen data en dat hoofdzakelijk op twee manieren. In de eerste plaats is er de zogenaamde 'Right to be forgotten'. Er moeten volgens haar systemen bestaan die vooral jongeren moeten beschermen tegen zaken die ze nu online plaatsen en hen eventueel jaren later (voorbeeld tijdens een sollicitatie) nog kunnen achtervolgen. Ten tweede is er het aspect van data portability. Zoals je het recht hebt om je telefoonnummer mee te nemen naar een andere operator, zo zou je volgens haar het eveneens het recht moeten hebben om je data over te dragen naar een andere partij.

Deze twee zaken zouden volgens Reding in de toekomst 'standard policy' moeten zijn. De grote data-companies zoals Google, Facebook, Microsoft, etc. staan daar echter niet echt om te springen. Deze grote jongens zetten nu de zware lobbymachine in om ervoor te zorgen dat de Europese Commissie te ver zou gaan in deze dataregelgeving-en restricties. Er werden maar liefst 3.000 amendementen ingediend met als doel deze wetgeving af te zwakken. De wet moet nog definitief gestemd worden door de Europese raad van ministers en het is nog koffiedik kijken of deze heren en mevrouwen politici data-privacy ofwel bedrijfsbelangen als eerste liken.


Matthieu van den Bogaert
redacteur Marketing Update

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...