donderdag 8 januari 2015

3 No Go’s bij email marketing

"The email address is your digital social security number. You need one, no matter who you are, or how old you are."

Deze bovenstaande zin, die recent te lezen was in een artikel op clickz.com, vat de toekomst van emails mooi samen in het social media-tijdperk. Het zal alleen maar drukker worden in de inbox van de consument in 2015. Lees eveneens in dat verband het artikel:  E-mailmarketing versus social media-marketing: wat is effectiever?

Net zoals een wielrenner moet trainen en zijn techniek moet verfijnen om bij de winnaars te behoren, zo moet ook een email marketeer de juiste technieken hanteren om te vermijden dat zijn email ergens ongeopend onderaan de inbox bengelt. We geven alvast drie zaken mee die u moet vermijden in 2015?

1. TXT
Wanneer je een email opmaakt zijn er heel wat emailtools die nog steeds de mogelijkheid bieden om een txt-versie van je email op te maken. Dit was nuttig zo'n 10 jaar geleden toen bepaalde email clients zoals AOL of Blackberry HTML-emails niet goed konden weergaven. Het prehistorische mobiele emailtijdperk ligt echter reeds ver achter ons. Wielrenner Contador weet perfect te verwoorden wat het effect is van dergelijke txt-emails: Zero zero zero ...

2. Embedded video's
Het lijkt op het eerste zicht wel leuk om de video's die je hebt gemaakt te embedden in je email. Sinds de komst van HTML5 zijn er email clients die embeded videos kunnen afspelen. Het betekent echter niet dat als het technisch kan, dat je het dan ook effectief moet doen. Het grootste probleem is de hamvraag "Wat verwacht je dat je ontvanger zal doen nadat hij de video heeft bekeken?" Je verwacht (lees: hoopt) dat deze nog een tweede keer de moeite neemt om door te klikken naar je landingspagina. De kans dat dit gebeurt is vaak even groot als de kans dat Jan Ullrich nog eens een tweede keer de Tour de France wint. Een betere oplossing is nog steeds te werken met een statisch beeld dat doorklikt naar een landingspagina waar de (Youtube)video (automatisch) kan afgespeeld worden. Een GIF-animatie embedden met een duidelijke CTA (call to action) kan ook eventueel werken.

3. Teveel keuze
Wie het boek 'The Paradox of Choice' van Barry Schwartz heeft gelezen weet dat teveel keuze niet goed is voor de consument. Er treedt 'analysis paralysis' op wanneer een ontvanger een email (of landingspagina) ontvangt waarin teveel opties staan. Een mooi voorbeeld zijn de onderstaande tabellen die dezelfde content bevatten, maar anders gestructureerd zijn. Welke zou de meeste consumenten over de streep trekken denkt u?






Wie in 2015 op de hoogte willen blijven van de email marketing trends en zijn expertise verder op punt wil stellen, kunnen we alleen maar de interactieve workshop met Tamara Gielen aanraden op 29 januari. Als professionele coach zal zij uw email-campagnes tot echte winnaars klaarstomen.




Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...