vrijdag 30 januari 2015

De Online Veranderingsshow: januari

Zoals vorig jaar persen we op het einde van iedere maand een aantal zaken uit ons toetsenbord die de mensheid zou moeten zijn bijgebleven. Cartoons, vrijemeningsuiting en Ignace Crombé hebben het januari-lijstje op een haar na net niet gehaald. Maar wat dan wel?

1. Co-creation in 2015
Vorig jaar zagen een hele reeks nieuwe co-creationprojecten het levenslicht. In dit nieuwe jaar zal deze trend zich ongetwijfeld verderzetten. De BBC lanceerde onlangs bijvoorbeeld het platform ‘Taster’ als onderdeel van hun 'Connected Studio Programme'. Dit initiatief heeft als doel om, in samenwerking met verschillende partijen (eigen personeel, digitale agentschappen, etc), innovatieve veranderingen aan hun digitale platformen te implementeren.



2. Bel-me-nu-eens-echt-niet-meer-lijst
Er is goed nieuws voor mensen die de koude rillingen krijgen van telemarketeers die via de telefoon weer één of andere dienst of product trachten te slijten. Minister van consumentenzaken Kris Peeters wil een website lanceren waar consumenten hun telefoonnummer kunnen laten registreren om niet meer gebeld te worden voor commerciële aanbiedingen. Telefoonoperatoren zullen verplicht (en hier schuilt dan ook het grote verschil met de vrijblijvende bel-me-niet-lijst) worden om zich aan te sluiten bij dit meldpunt. Lees eveneens het artikel in De Standaard: Centraal meldpunt om geen oproepen van televerkopers meer te ontvangen.

3. Twitternieuws
Met Twitter zou de mensheid elke dag een heel journaal kunnen vullen. Ik onthield van mijn lievelingsplatform in de eerste plaats dat de analytics tool een zachte dood zal sterven ten voordele van de Twitter Cards. Ten tweede zal Twitter (naar analogie met Facebook) zijn eigen videodienst van de grond wil krijgen en tot slot is er een "While you were away" knop op Twitter gelanceerd die je een compact overzicht geeft van de belangrijkste berichten die je hebt gemist terwijl je weg was.

4. Storydoing in plaats van storytelling
Was storytelling in 2014 een hot item dan is de kans groot dat storydoing in 2015 met de aandacht gaat lopen. Het grote gevaar van een te grote focus bij storytelling is immers dat de creativiteit in plaats van de realiteit centraal komt te staan. Consumenten en klanten willen echter niet zomaar een praatje horen, maar tevens het verhaal achter het verhaal. Hoe realiseren merken datgene dat ze beloven? Lees tevens "Vergeet Storytelling, Begin met Storydoing" of een artikel van een tijdje geleden, "Is Your Company a Storyteller? Or a Storydoer?


5. Whatsapp
In het boek "When digital becomes Human" van Steven Van Belleghem staat het menselijk contact dat een klant met een bedrijf heeft centraal. Lees zeker de boekbespreking in het laatste nummer van MarketingUpdate. Een bedrijf dat mij daarbij persoonlijk intrigeert is Coolblue. De klantendienst van de e-commercegigant test nu of het de klanten nog meer van dienst kan zijn via de berichtendienst Whatsapp. Klanten zouden dan bijvoorbeeld foto's rechtstreeks  kunnen doorsturen, waarna een Coolblue-medewerker het probleem beter kan inschatten. Meer informatie vind je op de website van Coolblue.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur MarketingUpdate

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...