zaterdag 14 februari 2015

Update Seminar: Visueel denken en ontwerpen



Volgens Edouard Gruwez (Ogilvy Internal Communications) is communicatie in de 21e eeuw zoals het drinken van een brandweerslang onder hoge druk. Het werkgeheugen wordt immers dagelijks bestookt met een waterval aan (verbale en non-verbale) impulsen, maar uiteindelijk onthouden we hier maar een fractie van. Volgens recente studies kunnen we bijvoorbeeld gemiddeld slechts vier ongerelateerde zaken onthouden gedurende 20 seconden. Tijdens het Marketing Update-seminar van 13 februari kwam Gruwez een uiteenzetting geven hoe je met een sterke vormgeving het denken van je lezer/kijker kunt beïnvloeden.

"Een goed ontwerp is zoals een ajuin", stelt hij. Niet zozeer dat je erdoor begint te huilen als een klein kind, maar een goed ontwerp is uit verschillende lagen/stappen opgebouwd. Zo moet je vooral stilstaan bij wat wil je dat dat de ontvanger op lange termijn onthoudt. Bij vele onwerpen gaat de creatieve laag immers lopen met de aandacht ten koste van de boodschap.

5 Lessons to be learnt

1. Keep it simple en gebruik voldoende contrast tussen enerzijds de kleur van je font en anderzijds de kleur van je achtergrond. Bij verplichte juridische boodschappen daarentegen ga je het contrast (tekst versus achtergrond) juist verlagen.





2. Kleine visuele aanpassingen kunnen een enorme impact hebben. Heatmaps bij advertenties tonen aan dat een verandering in de kijkrichting, de kleur of de grootte van de visual een wereld van verschil maken. Zo zie je in de onderstaande advertentie dat de aandacht meer op de titel en het product worden gevestigd zodra het hoofd van de baby anders wordt gepositioneerd.



3. Colour tools die je volgens Edouard Gruwez standaard op je pc binnen handbereik zou moeten hebben zijn:


4. Beperk je in een communicatie maximaal tot 3 fonts en geef ze een functie. Gebruik font A enkel voor titels, font B voor de body, etc. Edouard Gruwez is er bovendien niet zo van overtuigd dat schreefloze letters online beter zouden werken dan schreefletters.

5. Gebruik de gulden snede of de reeks van Fibonacci om de ideale verhoudingen in je communicatie te bepalen zoals de kolombreedte van twee blokjes tekst.




Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...