Welk product bestaat al duizenden, zo niet miljoenen jaren en wordt bijna nooit door een marketingmachine gehypt? Welk product krijgt minder aandacht dan de producten van Apple, Lipton of Unilever? Geen idee? De Britse marketeer David Bond had er - voor hij begon aan zijn documentaire 'Project Wild Thing' - waarschijnlijk ook geen benul van dat je 'Moeder Natuur' op een soortgelijke manier kon branden als de bovenstaande merken. Toen Bond zich realiseerde dat zijn eigen kinderen zich meer verbonden voelden met het scherm van hun spelconsole dan met de natuur, vond hij dat hij moest ingrijpen met het wapen dat hij het best kende. Hij benoemde zichzelf 'marketer of nature' en besloot om via een intensieve promocampagne de jeugd aan te zetten om de natuur op te snuiven. De documentaire beschrijft op een ludieke manier de totstandkoming van zijn merk 'Project Wild Thing' en werd in februari opnieuw getoond in enkele Belgische cinema's. [Trailer] Even boeiend is het artikel "Do protest films like Project Wild Thing change anything?" dat bespreekt of dergelijke documentaires die oproepen tot sensibilisering ook effectief nut hebben op de doelgroep.
The Web under our skin
Toen elektriciteit begin vorige eeuw werd gelanceerd was dit een attractie waar mensen naar kwamen kijken. Nu kijkt niemand nog naar elektriciteit met een openvallende mond. Het is onzichtbaar en is al lang een vanzelfsprekendheid geworden. Hetzelfde gebeurt met internet. Gingen we eind vorige eeuw nog op een aparte computer zitten om – na te hebben ingebeld – te surfen, dan wordt de aanwezigheid van internet via diverse wearables een doodgewone vanzelfsprekendheid. Bart De Waele (CEO van Wijs) geeft in een halfuur durende presentatie zijn visie op de toekomst. Je leert (vermoedelijk) nieuwe begrippen als ‘haptic technology’ of ‘phatic expressions’.
YouTube: 1 Billion Viewers, No Profit
Het meest opvallende artikel dat ik in februari las was ongetwijfeld het artikel "YouTube: 1 Billion Viewers, No Profit." Ik ben nog steeds verbaasd dat een website als Youtube, die wereldwijd op nummer 3 staat in de Alexa ranking en jaarlijks miljarden bezoekers heeft, er niet in slaagt om winstgevend te zijn. Benieuwd hoe moederbedrijf Google aan het advertentie-en betalingsmodel zal sleutelen om eindelijk de winstcijfers de hoofdrol te doen spelen.
Het meest opvallende artikel dat ik in februari las was ongetwijfeld het artikel "YouTube: 1 Billion Viewers, No Profit." Ik ben nog steeds verbaasd dat een website als Youtube, die wereldwijd op nummer 3 staat in de Alexa ranking en jaarlijks miljarden bezoekers heeft, er niet in slaagt om winstgevend te zijn. Benieuwd hoe moederbedrijf Google aan het advertentie-en betalingsmodel zal sleutelen om eindelijk de winstcijfers de hoofdrol te doen spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten