dinsdag 17 maart 2015

De koffietafel voor de papieren mailing

Marketing Update
Indien we een koffietafel zouden moeten organiseren iedere keer dat het einde van print als medium werd aangekondigd, dan hadden we waarschijnlijk genoeg koffiekoeken over om de rest van ons leven op te teren. In de 118e editie (de tijd vliegt als je schrijft) van Marketing Update besteden we ruime aandacht aan de levensvatbaarheid van papieren mailings. Enkele bevindingen:

  • Mark van Bogaert haalt in zijn artikel "Papier Hier" het interessante hersenonderzoek van Millward Brown aan naar het effect van direct mail. Uit fMRIscans zou onder andere blijken dat onze hersenen tastbaar materiaal als papier echter ervaren en bijgevolg beter en emotioneler verwerken dan digitale communicatie.
  • Jo De Bruyn had een interview met Stéphane Verbrugge (bpost) over de magie van de brievenbus. Volgens de media community manager van bpost was het nog nooit zo simpel om de beoogde doelgroep te bereiken dankzij het beschikbare media-aanbod. De hamvraag is echter hoe je je doelgroep vandaag de dag kunt raken.
  • Ad van Poppel heeft voor zijn vaste rubriek Tweespraak de hulp ingeroepen van Peter Vermeulen (Pabo) en Benny Noé (Thomas Cook). Beide verhalen vertonen opvallende gelijkenissen. Zo evolueerde Pabo van ongeveer 700.000 catalogi naar maximum 150.000 exemplaren in België. Ook bij Thomas Cook is het aantal gedrukte exemplaren, door de verfijning van het digitaal drukwerk en belang van een goede database, de laatste jaren in vrije val. 
  • Johan Verest geeft een bloemlezing van vijf recente direct marketing pareltjes. Zo is er de direct mail voor de Audi A8. De doelgroep kreeg via de post een zwarte kubus met een startknop in de bus. Als de ontvanger de knop indrukte werd er een GPS-signaal uitgestuurd zodat de Audi A8 binnen de 90 minuten voor de voordeur van de ontvanger stond, klaar voor een tesrit.


  • Frans Reichardt verklaart in 'Hollandse maatjes' wat het succes is van direct mail in fondsenwerving. Verrassend is zijn bevinding dat wanneer je donateurs in één jaar 5 of 6x benadert, ze beduidend meer zullen geven dan donateurs die je benadert in een lagere frequentie.


 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...