vrijdag 27 maart 2015

Twitter wordt 140 jaar



Vorige week vrijdag mocht Twitter negen kaarsjes uitblazen. Voor de één is Twitter gedurende al die jaren een onmisbare bron van nieuws, interactie en creativiteit geworden, voor de ander is het platform een even nuttig tijdverdrijf als 140 keer trachten te likken aan je ellebogen. Als je de hoogtepunten ziet op de twitter-blog (lees: 'Nine years and counting'), dan kan je de toegenomen maatschappelijke impact echter niet ontkennen. Denk maar aan de tweet die Jeroen Meus deze week verzond naar aanleiding van een klacht bij Proximus. De hamvraag is of Twitter nog zal overleven binnen vijf of tien jaar. De grootste uitdaging zal zijn om voortdurend te innoveren en zichzelf opnieuw uit te vinden. Twitter kan dit doen op hoofdzakelijk twee manieren. Enerzijds door acquisities en anderzijds door zelf nieuwe functionaliteiten uit te rollen.

Acquisities
Zoals Facebook het ene bedrijf na het andere heeft opgekocht doorheen de jaren – denk maar aan Instagram of Whatsapp – zo wapent ook Twitter zich voor de toekomst door allerhande overnames. Zo nam Twitter in 2011 Tweetdeck over, een social media dashboard dat je net zoals Hootsuite toelaat om je verschillende Twitter-accounts te managen. In 2012 was Vine aan de beurt. Deze videodienst laat gebruikers toe om korte video’s van amper 6 seconden in elkaar te knutselen. De allernieuwste aanwinst sinds deze week is Periscope. Deze video applicatie zal, net zoals de Meerkat App - live videostreaming mogelijk maken.

Vernieuwingen
Naast de talrijke overnames tracht Twitter ook steeds nieuwe veranderingen door te voeren om de 'user experience' te verbeteren. Denk maar aan recente zaken zoals de Twitter video-dienst die je toelaat om video’s op te nemen, te editeren en te delen of ‘Quick Promote’, een feature om jouw tweet(s) (tegen betaling) in de picture te zetten. In de nabije toekomst zullen we ook zien dat TV kijken en tweeten nog meer zal versmelten dan nu reeds het geval is. Lees ook de blogpost: Watching Together: Twitter and TV.

140 jaar
Wat ik persoonlijk nog mis bij Twitter is het gebrek aan targetting. Als je een tweet uitstuurt, dan krijgen al je volgers deze tweet te lezen. Dit levert soms problemen als je volgers een heterogene samenstelling hebben. Zo is het moeilijk om Nederlandse tweets te sturen als een deel van je volgers Engelstalig zijn. Enkel via de advertentie-module kan je tweets gaan targetten. En ja soms zou ik wel eens langere tweets willen maken dan 140 karakters, maar ik vrees dat ze het aantal tekens gaan optrekken als er palmbomen op de noordpool groeien. Misschien over 140 jaar?


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update
[T] @marketingyudai



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...