dinsdag 14 april 2015

Nostalgische Creativiteit

Beeld je een wereld in zonder illustraties. Kinder-en jeugdboeken zouden gereduceerd worden tot enkele velletjes papier met droge proza, heel wat nieuwsartikels zouden er even sexy uitzien als een doodsbericht en strips zouden enkel verdwaalde tekstballonnetjes bevatten. Zelfs de reclamewereld zou met de handen in het haar zitten. Red Bull zou geen vleugels meer hebben, Ethias zou zijn stunts door echte acteurs moeten laten uitvoeren en de flashy Fanta-filmpjes zouden als een kaassoufflé in elkaar stuiken.

Schamp en Cneut

Illustraties slagen erin om in een oogwenk meer te zeggen dan een hele tekst en spreken vaak meer tot de verbeelding dan een foto. In Vlaanderen zijn er enkele illustratoren die hierbij de nodige aandacht verdienen. In de eerste plaats is er Tom Schamp (1970) die afstudeerde aan het Sint-Lucas instituut in Brussel. Vorig jaar was er een tentoonstelling met enkele van zijn werken te Leuven (Museum M). De illustraties van Schamp zijn, ondanks dat ze zich vaak richten tot kinderen, vaak complex. Volgens de Leuvense illustrator moet dit juist de belangstelling prikkelen bij jong en oud.





Een tweede illustrator die al menig illustratieprijs naar zijn tekengrot mocht meeslepen is Carll Cneut. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de man niet van naam kende tot ik enkele dagen geleden naar een tentoonstelling ging in Gent. In de Sint-Pietersabdij loopt tot en met 10 mei de tentoonstelling "In my head" die een creatief licht werpt op het werk én leven van deze 46-jarige illustrator. Aanvankelijk startte Carll Cneut als art director in de reclamesector, maar al snel vond hij zijn echte roeping als illustrator in prentenboeken. Zijn handelskenmerken zijn zijn sterke composities, zijn kleurenpallet en zijn fantasierijke afbeelding die geïnspireerd zijn door zijn jeugdjaren en het werk van James Ensor en Hieronymus Bosch.

Tijd voor reclame

Vaak heb ik heimwee naar de periode waarin heel wat advertenties bestonden uit creatieve penseelstreken. Denk maar aan de nostalgische advertenties van Coca-Cola of Pepsi. Gelukkig zijn er nog steeds illustratoren die hun skills gebruiken voor advertentiedoeleinden. Wat dacht je bijvoorbeeld van het werk van Gabriel Moreno, die ondertussen voor heel wat bekende merken heeft getekend als Fiat en Coca-Cola. Ik hoop alvast dat reclamebureaus in de toekomst de hulp van de tekenpen en het penseel blijven inroepen. Bekijk in dat verband ook zeker deze post "23 print ads with great illustration styles".










Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...