Reclame kan je nu echt weigeren
Er is goed nieuws voor consumenten die vinden dat de metalen lippen van hun brievenbussen nu wel genoeg zijn misbruikt voor reclame-doeleinden. De bekende gele sticker op je brievenbus plakken om het reclamedrukwerk een halt toe te roepen is niet langer je enige wapen in de strijd tegen stapels junkmail. Indien de afzender geen rekening houdt met de expliciete wens van de consument om geen drukwerk meer te ontvangen dan kan de afzender daarvoor vanaf nu door een nieuwe wet stevig beboet worden. 10 keer zijn of haar eigen reclamefolder overschrijven lijkt me alleszins een goede stap in de juiste richting [lees meer >]
Gentse start-ups in the picture
Het leek wel of het belangrijkste marketingnieuws van de maand mei uit de Arteveldestad kwam. Zo raakte bekend dat het platform Engagor is opgekocht door het Amerikaanse Clarabridge, dat Showpad een kantoor opent in London en dat zowel Ojoo als Teamleader een miljoeneninjectie krijgen. Termont kan tevreden zijn over zijn zonen en dochters.
Panda’s aan de macht
Er zijn deze maand vermoedelijk enkele traantjes gevloeid toen bekend raakte dat het baby-olifantje Q zijn aards verblijf heeft omgeruild voor de olifantenhemel. Olifanten zijn helaas niet de enige diersoort die het moeilijk heeft om hun populatie wereldwijd in stand te houden. Ook panda’s zijn vandaag met te weinig op deze planeet om nog deftig een mexican wave uit te voeren. Het WWF had daarom deze maand het creatieve idee om een panda-font te lanceren. Wie het font aanschaft, steunt niet alleen het goede doel maar zorgt tegelijkertijd voor meer visibiliteit en awareness rond deze beschermde diersoort. [volledig alfabet]
Facebook lanceert Instant articles
Content creƫren is en blijft de olie voor alle social media-platformen. In een poging om gebruikers aan zich te binden heeft Facebook weer een nieuwe manier gevonden om content op het platform te krijgen. In plaats dat mediabedrijven een linkje van hun artikels plaatsen in een status-update, waarop gebruikers kunnen klikken en vervolgens de website verlaten, spoort Facebook de mediabedrijven aan om hun artikels nu integraal op facebook te zetten. In ruil voor de content krijgen ze (een deel van de) reclame-inkomsten en gebruikers zouden op hun beurt artikels 10 keer sneller kunnen laden op Facebook dan wanneer het artikel op de website van derden zou staan. [lees meer > ]
Spotify begeeft zich op videopaden.
Youtube mocht deze maand maar liefst 10 videokaarsjes uitblazen, maar zal tegelijkertijd de adem voelen van de concurrentie. De Zweedse streamingsdienst Spotify maakte immers bekend dat ze hun activiteiten niet langer beperken tot enkel muziek. [lees meer > ]
Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update
Geen opmerkingen:
Een reactie posten