vrijdag 19 juni 2015

Hoe Google werkt

Het gebeurt niet vaak dat ik een boek op een weekend volledig uitlees. Het ADHD-konijn in mij kan immers maar voor een beperkte tijdspanne stilzitten. Het boek “Hoe Google werkt” van Googlers Eric Schmidt en Jonathan Rosenberg smaakte echter als een sappige wortel die ik in één keer naar binnen wou spelen. Verwacht van het boek geen inzichten hoe je je Adwords beter kan instellen, hoe je betere analyses kan maken met Google Analytics of hoe je je Youtube kanaal kan optimaliseren. Het boek geeft een boeiende kijk op de interne keuken van deze zoekmachinegigant uit Silicon Valley.

Een belangrijk aspect dat Google tot het bedrijf heeft gemaakt dat het vandaag is, is de organisatiestructuur en -cultuur van het bedrijf. Er wordt in Google gestreefd naar een zo’n plat mogelijke organigram. De regel van 7 is daarbij belangrijk: “Iedere manager heeft minimum 7 mensen onder zich die aan hem rapporteren”. Daar waar macht in vele bedrijven te maken heeft met positie en niet met verdienste (de zogenaamde Hippo’s, Highest Paid Persons Opinion) word je bij Google verplicht om ‘de guts te hebben’ een afwijkende mening te formuleren! Er wordt in het boek dan ook uitgebreid ingegaan op de sollicitatieprocedure bij Google. Interessant daarbij is tevens het net verschenen boek van Googler Laszlo Bock “Work Rules!”.




Het boek is heus geen egostrelende bloemlezing over hoe gesmeerd de Googlemachine draait. De auteurs geven ook grif toe dat ze fouten hebben gemaakt in het verleden. Een mooi voorbeeld daarvan is Google Wave. Ondanks het feit dat dit product een gigantische flop was vonden ze wel dat het de grenzen van het team heeft verlegd. Bovendien heeft het ook wel wat technologieën gecreëerd die je vandaag de dag kan terugvinden in Gmail.
“Je hoeft een mislukking ook weer niet te vieren, maar er zit sowieso iets in om trots op te zijn: ze hebben het toch maar mooi geprobeerd”.
De Googlers hebben ook de raad om de successen van je concurrentie toe te juichen omdat deze zaken je scherp houden. Zo leidde het ontstaan van Bing, de zoekmachine van Microsoft, tot de versnelde ontwikkeling van Google Instant en Image Search. Wat me tot slot wel verbaasde is dat er nauwelijks gerept werd over Google+, maar dat is misschien voor een volgend boek. Ik kan haast niet wachten.

PS: In het volgende nummer van Marketing Update, dat in juli zal verschijnen, volgt een uitgebreide analyse over de kijk van de twee Googlers op innovatie, vrijheid en investeringen.

Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...