donderdag 23 juli 2015

Hoe trouw zijn jouw klanten?

Terwijl sommigen onder jullie nog de koffers mogen vullen om op reis te vertrekken naar één of andere warme bestemming hebben onze redacteuren reeds een reis achter de rug doorheen marketingland. Als souvenir hebben ze weer een heel marketing Update nummer gevuld, deze keer met speciale aandacht voor loyalty marketing. Een kleine handgreep uit het recente nummer:

  • Georges Van Nevel stelt de terechte vraag hoe je trouwe klanten loyaal houdt. Veel loyalty marketing inspanningen focussen zich immers te veel op groei en dus enkel nieuwe klanten. Hij geeft voorbeelden hoe je als marketeer  bij bestaande klanten kan zorgen voor 'experience marketing' dat gelinkt is aan de waarden van het merk. 
  • Er zijn omstandigheden waarbij je je klanten maar één keer of hooguit een paar keer over de vloer kan krijgen. Een winkel die zwangerschapskledij verkoopt is daar een mooi voorbeeld van. Hoe kan je deze doelgroep triggeren om in een korte tijdspanne loyaal te blijven aan jouw product? Katleen Van Landschoot had een vruchtbaar gesprek met de mensen achter kledingsmerk Fragile.
  • Henny van Gerwen legt in zijn artikel 'Loyalty, het zout in de pap waard?' vier belangrijke redenen bloot waarom loyaltyprogramma's volgens hem falen. Hij stelt een aantal alternatieven voor op de traditionele klantenkaarten. Mooi voorbeeld volgens hem is het whiskymerk Ardbeg. Enkel de trouwe fans kunnen speciale edities van een blend van dit merk kopen.
  • Collega-redacteur Johan Verest liet zijn oog vallen op het reclamefestival van Cannes en pikt er een aantal mooie cases uit die ook jouw bedrijf kunnen inspireren. Een creatief voorbeeld is de interactieve inschrijvingspagina van Canal+ die de abonnees van de nieuwsletter op een ludieke manier door het saaie inschrijvingsproces loodsen. [ > Case study : "Le formulaire interactif de Catherine et Liliane]
  • Artis Historia zal bij velen als een knipperlicht gaan branden wanneer je denkt aan loyaltyprogramma's. De schaar en lijm zijn ondertussen echter al massaal vervangen door de smartphone. In het artikel 'Check in & cheque in' gaan we na hoe location-based reward systemen hun intreden hebben gedaan in de fastfoodsector, de hotelsector en retailsector.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...