donderdag 22 oktober 2015

Meer Opens, meer Clicks!

Frans Reichardt kan je het best omschrijven als klantenluisteraar. Als adviseur, spreker en trainer helpt hij bedrijven beter te luisteren naar hun klanten en helpt hij hen bijgevolg aan betere marketingresultaten. Samen met Marc Borgers schreef hij onlangs het boek ‘Meer Opens, Meer Clicks’. Sommigen zullen zich afvragen of een boek over emailmarketing in tijden van social media niet zoiets is zoals een handboek schrijven over een cassettespeler? We hadden een interview met Frans waarbij hij deze stelling al snel onderuit haalt.
“Dat email dood is horen we al jaren, maar de cijfers tonen toch een volledig ander verhaal. Ik kom heel wat bedrijven tegen waarbij emailmarketing nog in de kinderschoenen staat en waar bijgevolg nog een enorme groeipotentieel is.”
Frans haalt eveneens het cross-channel Marketing Report van econsultancy aan. Het is een onderzoek onder online marketeers waaruit blijkt dat achtereenvolgens email, website en SEO het best scoren als marketingtools. Email is volgens hem de onbetwiste koploper als het gaat om effectiviteit en rendement. Bovendien is alles zeer goed meetbaar. De mogelijkheden van email worden volgens Frans echter nog niet volledig benut.
“Ik denk bijvoorbeeld aan timing. Vandaag de dag sturen bedrijven al hun klanten op hetzelfde moment een email. Het kan nog steeds beter en dat was één van triggers om dit boek te schrijven.”
Het idee voor het boek groeide tijdens de emailsummit van de DDMA, de Nederlandse tegenhanger van de BDMA. Wat Frans en co-auteur Marc Borgers vooral opviel tijdens de keynote over het testprogramma van Philips, was dat de jongere generatie in de zaal zo verwonderd en enthousiast reageerde. Marc en Frans besloten daarop dat het tijd was om de krachten te bundelen over een topic waar zij mee waren opgegroeid en als vanzelfsprekend vonden.

In het boek ‘Meer Opens, meer Clicks’ lees je hoe je kan testen met het verzendmoment, hoe je video kan verwerken in je email, welke zeven stappen je moet volgen om succesvol te testen, wat de statistische spelregels zijn, enzovoorts. In het boek passeren ook een heleboel cases de revue. De twee cases die Frans zeer inspirerend vindt is bijvoorbeeld de aanpak van Hotel Specials. Zij hebben klikprofielen in hun database opgebouwd op basis van het klikgedrag van de ontvangers. Iedere consument krijgt op basis van deze verworven kennis iedere keer andere content voorgeschoteld. Een andere case die hij aanhaalt is Viking, het bedrijf dat handelt in kantoorbenodigdheden. Eén van de testen die zij gedaan hebben is nagaan of de afbeelding van een man of een vrouw een andere effect heeft op de ontvanger. Ze zagen niet alleen verschillen bij verschillende doelgroepen, maar ook tussen landen.

Als je doet wat er in het boek staat gedurende een jaar en je kan aantonen dat het niks heeft opgeleverd, dan belooft Frans aan alle lezers om het boek gewoon terug te betalen.
“Ik durf die uitspraak te doen omdat het niet bestaat dat er niks zou zijn veranderd. Door te testen ga je bewust keuzes maken en merken wat werkt en niet werkt. Ik denk dat heel mensen wel willen testen maar vaak niet weten hoe ze het moeten doen. Dit boek geeft hen de handvaten onder andere aan de hand van een duidelijk zevenstappenplan. Kleine veranderingen aan je email kunnen een wereld van verschil maken.”

Frans geeft op 29 oktober een seminarie op het DMInstitute hoe je kan zorgen voor meer opens en clicks. Na afloop ga je naar huis met tientallen kant-en-klare testideeën,  een zevenstappenplan om te testen en te optimaliseren en een werkboek dat je kan hanteren als naslagwerk. Inschrijven kan hier.



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...