dinsdag 15 december 2015

Mijn 7 takeaways van het Stima Marketing Congress #stimac



Begin deze maand vond in het ICC te Gent het jaarlijkse Internationaal Marketingcongres plaats, georganiseerd door Stima. Twee dagen stilzitten op een stoel is voor ondergetekende steeds een ware beproeving. Het is doorgaans eenvoudiger om een vegetariër een pak kroketten te doen opeten. Gelukkig zijn er toch enkele gedachtesprongen die de honger konden stillen.

1. If your dreams don't scare you, they aren't big enough!
Peter Fisk (IE Business School) mocht de spits afbijten van het congres. Hij beklemtoonde, wellicht voor de mensen die tien jaar in een winterslaap hebben gezeten, dat we in een VUCA-wereld leven (Volatile, Uncertain, Complex & Ambigious) . Zijn centrale boodschap was dat we in een dergelijke veranderlijke omgeving zelf de markt moeten helpen vormgeven. Denk daarbij niet aan hoe je je bedrijf met 10% kunt laten groeien, maar met factor 10. Het mooiste moment was het overzicht met de 100 gamechangers die hij in 3 minuten de revue liet passeren. Ik moet toegeven dat sommige namen me even bekend in de oren klonken als de hits van Garry Hagger.
[slideshare: Gamechangers: 100 Disruptive Innovators].

Een Vlaamse ondernemer die niet in deze top 100 voorkwam (maar wel zou mogen) is Geert Houben. Op het eerste zicht zal de naam misschien geen belletje doen rinkelen, maar als je weet dat hij als eerste Belg ooit door Google werd uitgenodigd om een 14-daagse bootcamp bij te wonen gaan er wellicht meer lampjes branden. Tijdens zijn presentatie legde hij uit hoe hij met Cubigo tracht in te spelen op de vergrijzing van de maatschappij, en hoe hij de behoefte om verscheidene diensten voor senioren in een online platform heeft gebundeld. Om je droom te verwezenlijken moet je je bedrijf als een boek zien. Je schrijft de laatste pagina en dan begin je terug te bladeren om te zien hoe je je bedrijf naar deze ontknoping kunt loodsen.

2. Hoera! Reclame heeft wel zin
Marketeers en reclamemensen die door vrienden uitgelachen worden omdat ze geen nuttige bijdrage leveren aan de economie kregen dankzij de presentatie van Vincent Fosty munitie om terug te vuren. Zo wordt er voor elke euro die wordt uitgegeven aan reclame, maar liefst 5 euro aan economische waarde gecreëerd. Je kan het rapport hier downloaden zodat je het tijdens de feestdagen onder de neus van je familie kan steken!

3. Aanbid het ‘content darwinism’ als nieuwe religie
Ik vermoed dat er een engeltje sterft, iedere keer er een spreker op het podium predikt dat de digitale revolutie een enorme impact zal hebben op ons leven. Het is zoals een open deur intrappen met beide voeten. Alhoewel de sprekers van BBDO zich er zoals de anderen aan bezondigden, vond ik het begrip ‘content darwinism’ wel interessant. Hierbij staat “The survival of the fittest content centraal”. Via je webdata ga je in real time de content optimaliseren nadat je op de publish-knop hebt gedrukt. Het begrip wordt nog verder uitgelegd in de publicatie ‘Content as value creation tool’.

4. Creëer een monopolie in het hoofd van de consument
Persoonlijk vond ik Nir Eyal één van de boeiendste sprekers van het congres. Hij kwam er de grote lijnen van zijn boek ‘Hooked’ presenteren, en met name de 4 stappen (triggers, actie, beloning en investering) die moeten gebeuren om in te haken op de problemen van de consument, en om deze tot actie te doen overgaan. Op zich is het oude wijn in nieuwe zakken, maar hij verklaart wel op een duidelijke manier waarom mensen verslaafd geraken aan Instagram, Facebook, hun emails, etc. Zijn presentatie kan je bekijken op slideshare.

5. How to cause a stir?
Opvallen in een oceaan van communicatieboodschappen doe je niet door in een bootje te dobberen en af en toe zwaaien naar de passerende consument. Rob Flaherty (CEO Ketchum) vuurde een aantal mooie voorbeelden af op het publiek hoe je als merk op een creatieve manier de aandacht kan trekken van je consument: Likken aan Nederlandse top-dj’s en The 2 Euro T-Shirt - A Social Experiment. Deze twee vond ik persoonlijk het meest geslaagd.

6. Connecteer je merk met nieuwe (etnische) consumenten
In een ver verleden, toen de dieren nog spraken, heb ik een thesis geschreven over het belang van etnische marketing. Het heeft 14 jaar geduurd alvorens ik een spreker op een Belgisch podium zag die over het onderwerp kwam praten. Rachid Lamrabat (Tiqah) gaf een uiteenzetting over het belang van een aangepaste communicatiecampagne naar etnische minderheden. Zo lezen heel wat mensen met Arabische roots van rechts naar links waardoor bepaalde communicatieboodschappen een averechts effect krijgen (voorbeeld). Uit onderzoek van Tiqah blijkt bijvoorbeeld dat de campagne van De Lijn met het stressmannetje totaal geen connectie vindt met bepaalde etnische minderheden. Als Westerling nemen we vaak onszelf als referentiepunt en denken dat we daarmee heel de bevolking te kunnen bereiken. Niet dus!

7. Creativiteit als geneesmiddel tegen Viperitis
Peter Decuypere is de oprichter van I love Techno en de auteur van het recent verschenen boek We love Events. Volgens hem lijden organisatoren van events teveel aan “viperitis”, het overdreven bepamperen van VIPs. Door gebruik te maken van creativiteit kan je de ervaring voor iedereen optimaliseren. Naast experience marketing, moet er ook aandacht zijn voor ‘connectivity entertainment’. Een mooi voorbeeld daarvan is de One World-brug van kunstenaar Arne Quinze op Tomorrowland. De brug bestaat uit meer dan 200.000 boodschappen van mensen over heel de wereld, waaronder een boodschap van VN-staatssecretaris Ban Ki-moon [video]


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...