woensdag 23 december 2015

Mijn social media To Do lijstje voor 2016

Afgelopen donderdag verzamelden honderden social media nerds in The Hotel in het hartje van Brussel voor de Social Media Summit. Op het menu stonden (helaas) geen glühwein en opgewarmde kastanjes, maar uiteenlopende sprekers en hun social media avonturen. Aangezien er parallelle sessies waren en de omschrijvingen daarvan op papier even diepgaand waren als de teksten van Get Ready, heb ik soms moeten gokken. Het gevolg is dat "oh super" momenten afgewisseld werden met mummificatie-ogenblikjes. Omdat het nieuwe jaar om de hoek staat te wuiven en ik toch één goede daad wil hebben gedaan in 2015, deel graag enkele van mijn persoonlijke to do's voor 2016 op basis van de zaken die ik opgepikt heb.

Experimenteer met social video.
65 procent van de videocontent zou vandaag de dag via een smartphone bekeken worden. Mijn doel voor 2016 is te experimenteren met apps als Meerkat, Periscope, Boomerang, etc. In het volgende MarketingUpdate-nummer wordt een volledig artikel gewijd aan dit onderwerp.

Creatieve inhakers op basis van social media monitoring
Ik was onder de indruk van de manier waarop reclamebureau TBWA een campagne ontwikkelde voor McDonalds, dat gebaseerd was op een liedje dat enkele fans op Youtube hadden geplaatst. [video]. Beter je social media monitoren en opportuniteiten detecteren is de boodschap.

Ontwikkel een strategie voor je ambassadors
Daar waar het organisch bereik van posts op Facebook nog zo'n 12 procent bedroeg in 2013, is dat gezakt naar zo'n 3 procent in 2015. Als merk heb je dus nood aan brand ambassadors. Volgens onderzoek zou het bereik van een organische post van een merk met 50.000 fans even groot zijn als dat van 5 brand ambassadors van het merk. Geen idee of de cijfers kloppen, maar focussen op je brand ambassadors kan wonderen doen.

Content recycleren is toegestaan
Er kruipt veel tijd in het schrijven van een tekst of het maken van een video. Als je weet dat 60 tot 70 procent van online content totaal geen aandacht krijgt, dan is het wellicht niet slecht om af en toe oude zaken uit de kast te halen, al dan niet met een nieuw jasje erond.


Matthieu van den Bogaert
redacteur MarketingUpdate


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...