zondag 28 februari 2016

5 wetten die je best naleeft op social media




1. The law of focus
Hoeveel actieve sociale media kanalen bestaan er eigenlijk momenteel? Het exacte antwoord op deze vrij eenvoudige vraag is blijkbaar nergens te vinden. Als ik Wikipedia mag geloven zijn het er ongeveer 200, maar in de lijst komt een populair platform als Snapchat bijvoorbeeld al niet voor. Wat het exacte antwoord ook is, het zijn er in ieder geval heel wat. Focussen op enkele kanalen is dan ook de boodschap. In het Engels gebruikt men dan ook de toepasselijke uitdrukking 'Focus or you become the jack of all trades but the master of none'. Welke kanalen geschikt zijn voor jouw merk en bijhorende producten of diensten is moeilijk te zeggen. Wat kan helpen zijn de creatie van buyer pesona's of  de social media statistieken. Heel wat platformen als Linkedin, Facebook, etc. weten je immers perfect te vertellen hoe goed een bepaalde post heeft gepresteerd. Zorg er daarnaast voor dat elke link die leidt naar je corporate website voorzien is van de gepaste tags. Google Url builder kan je daarbij helpen.


2. The law of patience
Mijn grootmoeder zei steeds 'Geduld is een mooie deugd'. Ze had gelijk! Wie zijn allereerste video op Youtube zet, zal vaak de kaap van 100 views nauwelijks halen. Doorbijten en niet opgeven is de boodschap. Het duurt een tijdje  alvorens je een hechte fanbasis hebt opgebouwd of dacht je dat vloggers als PewDiepie al vanaf dag één miljoenen volgers hadden. Denk na over eventuele growth hacking strategies. In het boek van Bert Van Wassenhove 'Een digitaal Marketing plan' in 100 dagen is er een heel hoofdstuk aan dit topic gewijd. Houd er ook rekening mee dat het organisch bereik van de meeste social media platformen de laatste jaren enorm is gedaald. Het is, naast een growth hacking strategy, geen overbodige luxe om dan ook paid advertising te overwegen.

3. The law of continuity
Er is niks zo ergerlijk dan merken die een account opstarten en na 2 posts hun account verwaarlozen. Zorg ervoor dat je een content plan hebt zodat je op geregelde tijdstippen zaken kan posten. Je kan zo een plan maken in Excel of via Google Docs. Het is daarbij heus geen schande om bepaalde informatie te recycleren. Een blogpost kan een infografiek worden op Facebook, een Youtube-filmpje kan je misschien omtoveren tot een kortere Soundcloud podcast en een Linkedin-post kan ingekort worden tot een nieuwe tweet.

4. The rule of thirds
Niemand, tenzij je Kayne West of Kim Kardashian bent, is opgezet met het feit dat je enkel over jezelf praat. Hanteer daarom de regel van drie:

  • 1/3 van je posts mogen puur over jezelf gaan maar wees niet te commercieel. [conversie]
  • 1/3 van je posts zouden moeten aantonen dat je de expert bent in je domein. Deel dan ook interessante informatie over wat leeft in jouw domein en sector (via artikels, toonaangevende personen, etc.). [expert]
  • 1/3 van je posts zouden interactie moeten bevatten met je online klanten. Je kan via tools als Google Forms, Survey Monkey of Twtpoll bijvoorbeeld vragen naar suggesties over je producten of diensten. [conversation]

5. The rule of reciprocity
Hoe kan je ervoor zorgen dat je meer 'exposure' en bijgevolg meer volgers krijgt op je sociale media kanalen? Zorg er in de eerste plaats voor dat je gepaste (hash)tags hanteert waar mogelijk. Zorg er ten tweede voor dat je zelf ook mensen volgt en hun berichten deelt en liket. Je kan daarbij tools als Klout hanteren om in te schatten wat de online invloed is van iemand.


Matthieu van den Bogaert
Redacteur Marketing Update




Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...