vrijdag 25 maart 2016

How to become a Marketing Superhero



“The DNA of a butterfly is the same as that of a caterpillar. And  the same applies to you. You have more potential than you think.”
Wie droomt er als kind niet van om een echte superheld te zijn? Zou het niet heerlijk zijn om door muren te kunnen lopen, gedachten te kunnen lezen of voorwerpen te verplaatsen met je gedachten? De buil op mijn hoofd bewijst dat ik nog steeds niet door muren kan lopen en mijn kat kijkt telkens argwanend als ik haar gedachten tracht te lezen. Aangezien er in mijn tijd geen enkele universiteit was waar je voor superheld kon studeren, ben ik maar voor marketeer gegaan. Wie had er ooit gedacht dat er 10 jaar na het verlaten van de schoolbanken een boek op de markt zou komen dat je leert om een echte marketing superheld te worden. In ‘How to become a marketing superhero’ beschrijft Martijn van Kesteren 6 superkrachten die iedere marketeer moet ontwikkelen om creativiteit te maximaliseren.

Wat was voor jou de aanleiding om dit marketingboek te schrijven?
Martijn van Kesteren

Martijn: Een held is voor mij een gewoon persoon die buitengewone dingen doet. Ik vind dat onze wereld meer helden nodig heeft. En daar het in deze wereld allemaal draait om marketing — hoe je jezelf presenteert, wat je doet, wat je daarover vertelt en ook vooral wat je daar niet over vertelt — kan de wereld naar mijn idee wel wat meer marketing superhelden gebruiken. Daarom heb ik dit boek geschreven.

Veel van je tips die je geeft zijn niet alleen handig voor marketeers, maar voor heel wat mensen. Waarom heb je je beperkt tot marketeers als (lees)doelgroep?

Martijn: Één basisregel binnen marketing is om een duidelijk afgebakende doelgroep te kiezen. Daar ik een beweging van Marketing Superheroes wil initiëren, heb ik als mijn primaire doelgroep marketeers en ondernemers gekozen.

Welk bedrijf is volgens jou een toonvoorbeeld die de superkracht consumer centricity goed toepast?

Martijn: Ik heb negen jaar bij Unilever gewerkt en mijn marketing skills verder ontwikkeld. Voor mij blijft dit bedrijf hèt schoolvoorbeeld wanneer het gaat om denken vanuit de consument. Wereldwijd bekende merken als Dove, Ben & Jerry’s en Lipton nemen consumer insights als vertrekpunt bij alles wat ze doen.

In je boek verwijs je vaak naar Ted Talks. Kan je drie Ted Talks aanbevelen die iedere marketeer moet gezien hebben.

Martijn: In mijn boek raad ik iedereen aan om de TED talk van Derek Sivers te bekijken, hoe je een beweging start. Daarnaast is de talk van Simon Sinek over zijn drie “golden circles” een absolute must-see. Als derde wil ik hieraan de recente talk door Adinda van Wely toevoegen. Tijdens TEDxUtrecht begin dit jaar vertelde zij over de kunst om met een open blik naar de wereld om ons heen te blijven kijken.

Welke superkracht vind je zelf het moeilijkste om verder te ontwikkelen?

Martijn: De uitdaging blijft, ook voor mij, het consequent toepassen van al deze kennis. Het gaat niet om plannen maken, maar bovenal om plannen te implementeren. En dat vereist dat je telkens weer uit je eigen comfortzone dient te stappen.


Tot slot nog drie tips uit het boek ‘How to become a marketing superhero’
  •   Eén van de superkrachten waar iedere marketeer zou moeten over beschikken is  ‘focus pocus’. Eén van de tips die Martijn daarbij geeft is het toepassen van de ‘Triple D’: Ditch, Delegate en Do Differently. Vraag je bij ieder project af wat je kan schrappen wegens nutteloos, wat je kan delegeren en/of wat je deze keer anders kan doen. Daarnaast geeft Martijn de tip om op het einde van iedere dag de 5 zaken te noteren die je zeker moet doen de volgende dag.
  •  Veel mensen hebben, onder andere door smartphones en de bijhorende social media, moeite om zich te concentreren. In het boek wordt de Pomodoro techniek van Francesco Cirillo beschreven. Deze techniek raadt je aan om 25 minuten zeer gefocust aan iets te werken, gevolgd door 5 minuten pauze.
  • Iedere marketeer zou het profiel van zijn of haar consument goed moeten kennen. Een techniek die Martijn aanbeveelt is de laddering technique, een techniek waarbij je voortdurend ‘waarom’ vraagt op het antwoord van een respondent. Dit is de ultieme manier om te vissen naar het echte consumentengedrag.

Voor meer tips & tricks, kan je ook gewoon het boek kopen of Martijns Blog volgen. Doen!


Matthieu van den Bogaert


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...