maandag 28 maart 2016

Privacy & marketing: Wat mag je doen als online marketeer? - Deel 2


 Geert Somers (advocaat time.lex)

In de blogpost van vorige week gaf  juridisch specialist Geert Somers (time.lexreeds een overzicht van wat online marketeers mogen doen op het vlak van persoonsgegevens en de verwerking ervan, databrokers en gegevensverzameling, cookies en plugins, meta tags en Google Adwords en e-mailmarketing. In dit tweede deel vervolledigt hij het overzicht van wat je als online marketeer in principe wel en niet mag in volgende vijf domeinen:

6. Virale marketing
7. Big data
8. Adblockers
9. Social media
10. Algemene regelgeving voor reclame

6. Virale marketing

Bij gebruik van tell-a-friend is geen voorafgaande schriftelijke toestemming van de bestemmeling nodig voor zover de e-mail wordt verstuurd door een bestaande klant. Informeer de bestaande klant voldoende over het feit dat je de referral contacteert met een commerciële boodschap en vermijd disproportionele voordelen voor het doen van de referral.

7. Big data

Vraag geïnformeerde toestemming voor de analyse van de big data  van natuurlijke personen. Met die toestemming op zak mag je op basis van real-time informatie heel gerichte reclame aan websitebezoekers sturen.

Geolokalisatie is toegestaan op voorwaarde van afdoende informatie en toestemming. Zo moet je minimaal informeren over:

Wie verantwoordelijk is voor de geolokalisatie.
Voor welke doeleinden je de geolokalisatie toepast.
Verzetsmogelijkheden bij gebruik voor directmarketingdoeleinden.
Aan wie je de geolokalisatiegegevens overmaakt.

Bij gebruik van cookies of apps om aan geotracking te doen, is toestemming nodig om de cookie te plaatsen en uit te lezen en om de app toegang te geven tot de gegevens in het mobiel toestel (e.g. de locatie). Je moet de gebruiker dan ook informeren over hoe hij de cookies of de app weer kan verwijderen.

8. Adblockers

Consumenten mogen reclame filteren op voorwaarde dat zij de software zelf installeren en beheren.
Als website mag je technische maatregelen nemen om de toegang voor bezoekers met adblockers te verhinderen.

9. Gebruik van social media

Social media kunnen voorwaarden en beperkingen opleggen aan het gebruik van hun platform voor commerciële doeleinden. Bijvoorbeeld met het verplicht gebruik van specifieke publicitaire hashtags (zoals #spon of #adv).

Schrijf geen neprecensies: zelf geschreven recensies onder het mom van een consument te zijn.

10. Algemene regelgeving voor reclame

  • Wees altijd transparant over het commercieel karakter van advertenties, het voorwerp van de advertentie en wie de adverteerder is.
  • Respecteer de algemene regels voor misleidende, vergelijkende of denigrerende reclame, reclame gericht op minderjarigen of regels voor kansspelen en wedstrijden (bijvoorbeeld geen vermomde free trials of subscription traps, geen acties waarbij de winst enkel en alleen van het toeval afhangt, etc.). 
  • Houd ook rekening met sectoriële regelgeving voor alcohol, tabak, geneesmiddelen, voedingssupplementen, cosmetica, etc.).
  • Laat niet valselijk uitschijnen alsof de commerciële boodschap een onafhankelijk advies of een persoonlijke, objectieve mening van een derde partij is . Zeker niet als die een incentive zou hebben gekregen voor het promoten van een product of dienst.


De in dit artikel verstrekte do’s en don’ts zijn louter informatief, ze vormen geen juridisch advies. Heb je advies nodig voor concrete marketingcampagnes of projecten neem dan contact op met Geert Somers van het advocatenkantoor time.lex. Hij kan je adviseren hoe je bijvoorbeeld de geïnformeerde toestemming best kunt verkrijgen, of bepaalde praktijken conform de wet zijn of welke informatie je moet verstrekken.



Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...