Het verzenden van een goede nieuwsbrief kun je het best vergelijken met het bakken van lekkere pannenkoeken. Het enige wat je moet doen is de eieren, melk en bloem vervangen door verse content, een onderwerpregel die doet watertanden en een CSS-code die het geheel een vaste structuur geeft. De bakpan mag je vervangen door een goede e-mailtool. Het technische gedeelte van een nieuwsbrief wordt echter vaak verwaarloosd, waardoor spammekoeken ontstaan die regelrecht in de vuilnisbak verdwijnen.Enkele zaken waar je op kunt letten:
1. Soms ziet de inbox van de ontvanger er uit als een waar overwinningsslagveld: “Win een iPad”, “Win een droomvakantie”, “Win een boekenbon”. Veel ontvangers willen graag enkel een lege inbox winnen. Indien ontvangers met een ongeduldige vinger op de unsubscribe link klikken, kun je enerzijds vragen om de frequentie van verzending aan te passen. In sommige – voornamelijk Amerikaanse - nieuwsbrieven zie je anderzijds ook steeds vaker pauzemogelijkheden waarbij je als ontvanger
een tijdelijke rustperiode instelt.
2. Indien je een auto koopt wil je doorgaans graag bij vrienden checken wat de reputatie is van de garage. Wanneer je nieuwsbrieven verzendt, geldt in feite hetzelfde principe van “reputation management”. Je kunt aan de hand van verschillende gratis tools zoals Senderscore.org nagaan wat de betrouwbaarheid is van het gebruikte ip-adres bij verzending.
3. Zoals een bakker zijn brood bakt voor de smaakpapillen en de operazanger zijn noten deskundig kraakt voor de trommelvliezen, zo wil de marketeer dat zijn nieuwsbrief een streling voor het oog vormt. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de nieuwsbrief geen publiek heeft of dat je enkel spamadressen heb verzameld. Om dit laatste te vermijden gebruik je bij de inschrijvingsmodule best een dubbele opt-in procedure en een captcha, een test om na te gaan of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker.
4. Eén van de belangrijkste statistieken die je in het oog moet houden is de delivery rate. Het is een indicatie van de gezondheid van je database. Indien het e-mailadres van een bedrijf een hard bounce oplevert kun je het vervangen door een privé emailadres of andersom. Tenminste als je daarover beschikt. Anders is het een idee om een keer per jaar een update-postkaart te sturen naar alle adressen waar je e-nieuwsbrief niet geleverd wordt. Zo houd je je database gezond. In elk geval screen je best geregeld het overzicht van die onbereikbare adressen. Zo detecteer je snel of je door bepaalde providers als Gmail, Yahoo of Telenet geblokkeerd wordt.
5. Hotmail experimenteert momenteel druk met zogenaamde wegwerpadressen. Hotmailgebruikers zouden via hun bestaand account tot vijftien tijdelijke e-mailadressen kunnen creëren, die gekoppeld zijn aan hun inbox. Eén van de toepassingen is dat mensen minder schrik hoeven te hebben om in te tekenen op bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Enerzijds ziet de verzender het hoofdadres niet en anderzijds kan in het geval van spam het wegwerpadres gewoon verwijderd worden.
Volgens webmonitordienst Pingdom stuurden we in 2010 met zijn allen 107 biljoen e-mails. Bijna 90% ervan kun je bestempelen als spam. Sommigen voorspellen daarom al jaren dat het gratis verzenden van e-mails plaats zal moeten maken voor een betalend systeem. Volgens anderen waaronder Facebook-oprichter Mark Zuckerberg is e-mail ten dode opgeschreven door de traagheid en beperkte interactie. De toekomst zal het wellicht uitwijzen. In ieder geval is het posten van je nieuwsbrief op social media als Facebook, Linkedin en Twitter geen overbodige luxe.
Dit artikel verscheen eerder in het vaktijdschrift DMUpdate.
Matthieu van den Bogaert
twitter @marketingyudai
Geen opmerkingen:
Een reactie posten