donderdag 20 oktober 2011

Direct spam

Marketing is way too important to be left to the marketing department. Akkoord, maar enkel op voorwaarde dat de betrokken personen ook enige kaas gegeten hebben van wat ze nu doen. Neem nu DM en e-mailing, makkelijke tools, maar dan dienen ze volgens de regels van de kunst gebruikt te worden. Als bepaalde interimkantoren mij mailen bijvoorbeeld, kan ik hen dat moeilijk kwalijk nemen. Ik ben namelijk op de één of andere manier in hun database gesukkeld omdat ik ooit via hen werk zocht.

Maar net daar wringt nu bij mij het schoentje. Hun mailings worden mooi vermomd als een persoonlijke mail van medewerker A uit kantoor X met de vraag of ik nog op zoek ben naar werk (nee, dat ben ik niet) en of het mij geen fantastisch goed idee zou lijken om met de fiets naar het werk te gaan (nee, dat is het niet). Uiteraard wordt het hele relaas gevolgd door enkele vacatures die helemaal niet bij mijn profiel passen, maar wel op 'fietsafstand' uiteraard (als ik wijlen Marco Pantani was, wel ja). Aangezien alles mooi verpakt is als een zelfgeschreven persoonlijke mail, is er natuurlijk geen unsubscribe-button te vinden. Antwoorden dan maar.

  • Beste A, neen bedankt, is het mogelijk om mij op non-actief te plaatsen in uw bestand?
  • Beste Jurgen, dat bent u al, maar we wilden toch nog eens onze beste kandidaten benaderen.
  • Beste A, neen bedankt, het flatteert me, maar het is niet nodig mij nog zaken voor te stellen.
  • Best Jurgen, we zullen er rekening mee houden.

Nog geen week later: collega B van datzelfde kantoor X met de vraag of ik nog altijd niet op zoek ben naar werk en dat ze toch wel enkele interessante vacatures heeft, met weer een hele resem aan on-interessante jobopportuniteiten, weliswaar niet op fietsafstand.

  • Beste B, bedankt voor je mailtje, maar zoals tegen uw collega A gezegd vorige week ben ik niet op zoek. Is het mogelijk dit in jullie database aan te passen? Wisten jullie bovendien dat het uitsturen van dergelijke mails zonder unsubscribe-button als spam kan aanzien worden? Ik dacht: ik geef het jullie even mee.

We zijn nu 2 weken later en ik heb er niets meer van gehoord. Misschien was mijn tweede mailtje net iets kordater, maar dan zij dat maar zo. Het belang van een goed databasemanagement en het respecteren van de regels van de kunst zijn een must. Nu moet ik kantoor Y met zijn sms-spam daar ook nog van overtuigen.

Too important to be left to the marketing department, allemaal goed en wel.


Jurgen Holvoet
Twitter - Blog


Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...