dinsdag 23 maart 2010

Impressies van de Marketing Day: deel 1

De opening keynote speaker, Patrick Collister, editor van Directory Magazine, gooide meteen de stok in het hoenderhok met een stevig rondje "brands bashing". Merken zouden moeten staan voor consistency en trust, maar wat dat laatste betreft is het soms zielig gesteld. Zijn lijstje met bekende voorbeelden was niet mals: van Mercedes (elandtest), Toyota (falende gaspedaal), Cadburry (salmonella in de chocolade), Nestlé (melkpoeder in Afrika) over politici (Blair, Bush & Clinton - I never had sex with that women) om tenslotte de banken niet te vergeten. In 1997 had nog 52% van de mensen vertrouwen in merken, nu amper 22%. Hij beweerde zelfs dat er een omgekeerd evenredige relatie is tussen de aandelenkoers en het consumentenvertrouwen. Hoe hoger de aandelenkoers, hoe lager het vertrouwen van de klanten. Hoe kan je vertrowen bouwen?

1. Value. Als voorbeeld gaf hij de manier waarop Johnny Walker zijn slogan "keep on walking"concreet maakt in Japan. Daar facilteert het whiskeymerk een netwerk van jonge mensen met creatieve zakelijke ideeën en mensen met centen die bereid zijn om te investeren in goede ideeën. Of Persil die een nieuwsbrief heeft voor jonge moeders met leuke manier om samen met je kind te spelen en je op een aangename manier vuil te maken.

2. Ethics: hij vergelijk de shirt reclame van Manchester (AIG) met die van Barcelona (Unicef) en voorspelde dat deze laatste voetbalclub een betere toekomst tegemoet gaat dan de eerste.

3. Be personal: investeer in relaties met echte mensen. Be more human. Focus op Return on Idea en niet enkel on Return on Investment.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...