donderdag 25 maart 2010

Email Marketing in B2B omgeving

Indien ik voor elke email die ik ooit verzonden heb een euro zou krijgen dan zou ik euromiljonair zijn geweest. Helaas is mijn werkgever niet zo gek om dat ook effectief te doen. In ieder geval ben ik de laatste twee jaar wel kritisch geworden. Misschien uit angst dat ik ooit de stempel beroepspammer op mijn achterwerk zou

 gebrand krijgen, eventueel zonder verdoving als extra straf. Om de kritische snaar verder aan te spannen had Erik Van Vooren (DM Institute) David Hughes [Linkedin] uitgenodigd. Deze Briste e-marketeer is oprichter van de The Email Academy en was in het verleden o.a. verantwoordelijk voor de uitbouw van de Emailtool Emailvision op Britse Bodem. Zijn uiteenzetting vandaag ging voornamelijk over effectieve emailmarketing in een B2B omgeving. Alhoewel de meeste zaken voor mij standaard zaken waren, zijn er toch een aantal zaken die ik in the spotlight wil zetten.

1. Emailstatistieken zijn geen heilige graal
Ja kan verdrinken in een rivier die gemiddeld één meter diep is! Wees dus kritisch met statistieken. Zo kan een clickthrough-rate best veel hoger zijn dan een open-up rate. De open-up tracking van een email gebeurt immers op basis van het downloaden van een image. Wanneer een email echter geforward wordt, de beelden worden niet gedownload en er wordt telkens geklikt op één van de linken kunnen de emailstatistieken op het eerste zicht de wenkbrauwen doen fronsen.

2. Blackberry Juice
HTML-codes kunnen door bepaalde mobiele applicaties tot bessensap geperst worden. David Hughes raadt dan ook terecht aan om aan de ontvanger te vragen of hij/zij in de toekomst geen txt-versies wenst te ontvangen van uw emails.

3. EFT Ratio in Van Dale?
Ik had persoonlijk nog nooit gehoord van EFT Ratio's, maar blijkbaar staat het voor de verhouding tussen Emailgebruik, Facebookgebruik en Twittergebruik. Het is een term geïntroduceerd door Dr Dave Chaffey en wordt op zijn blog verder uitgelegd.Of de term binnenkort in Van Dale verschijnt valt af te wachten.

4.Het Jenga Principe
Een email of landingpage opstellen is net zoals Jenga spelen. Je moet alle overbodige blokken tot het uiterste verwijderen zonder dat alles als een kaartenhuisje in elkaar stort. "Get rid of half of the words on each page, then get rid of half of what's left."

5. Websites bij de vleet
David Hughes had als voorbereiding op zijn voordracht vermoedelijk heel het internet gelezen. Het aantal websites die hij aanhaalde waren niet op de vingers van één hand te tellen. Alvast een beperkt overzicht: campaignmonitor.com | kaushik.net | whichtestwon.com | marketingsherpa.com | wilsonweb.com | davechaffey.com | silverpop.com | emarketingdynamics.com

In een notendop
Om een goede e-marketingcampagne te hebben moet je enerzijds relevant wezen en anderzijds betrokkenheid creëren door segmentatie, personalisatie, triggers en rekening te houden met lifecycle marketing. Blijf altijd testen en optimaliseer de testbevindingen. Misschien dat het aangehaalde citaat van Einstein het geheel nog het best samenvatte: "The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results".

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...