De Gouden Veer is de tweejaarlijkse hoogmis voor iedereen die de verkoopbrief een warm hart toedraagt. Heel wat creatieve pennen dingen mee naar de hoogste eer. Maar is de Gouden Veer wel een creatieve prijs? Anders dan voor het winnen van een leeuw op het reclamefestival in Cannes of een hoedje bij de Creative Club of Belgium, is een slim idee geen vereiste om een medaille om de nek te krijgen. Toch is het antwoord op de hoger gestelde vraag: ja. Tenminste, als u een originele invalshoek of openingszin onder de noemer “creativiteit” rangschikt. En zeg nu zelf, waarom zou u dat niet doen?
Een blik in de achteruitkijkspiegel
U kunt de Gouden Veer-winnaars uit het verleden, die zich baseerden op een sterk idee, tellen op één hand. De 1000ste brief, de oproep van voetbalclub FC Wieze, het schrijven van de Maya godheid Xipe Totec voor KLM en Paulus de Boschkabouter vertrokken in meerdere of mindere mate van wat we in de reclame een “creatief concept” zouden noemen: een ondersteunend idee dat als een rode draad door de hele brief is geweven. Vier brieven op een totaal van 17 winnaars, dat is niet meteen een groot stuk van de taart. Maken conceptbrieven dan minder kans op de Gouden Veer? Lees het antwoord in het volgende nummer van DMUpdate.
Tip: u kunt alvast alle winnende brieven lezen op www.goudenveer.be/goudenlijst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten