maandag 18 maart 2013
Een website moet aanzetten tot actie
De surfer centraal stellen: dat is volgens Bart De Waele de sleutel van een website met een responsive design en succesvolle conversie. Vergeet de bedrijfswebsite die vijf jaar meegaat. Een beetje ondernemer voorziet altijd budget voor optimalisatie, meten en conversie, adviseert de CEO van het digitale communicatiebureau Wijs.
Digitale strategie focust op bezoeker
“Digitale strategie is: nadenken over de doelgroep, het gedrag van de doelgroep online en manieren om daarop in te spelen om een bepaalde doelstelling te bereiken. In plaats van de surfer te willen verrassen of aan branding te doen, zijn wij gericht op wat de webbezoeker doet, verwacht en zetten we hem aan tot actie.“
Het web (en de business)beter maken
Een website mag niet zomaar een online visitekaartje zijn, vindt men bij Wijs. Bart De Waele: “Webaanwezigheid moet een manier zijn om business te genereren,en voor de eindgebruiker moet het goed en aangenaam zijn om te surfen. Wij geloven dat we dat doen door goede resultaten te halen uit de zoekmachines,door op een goede manier om te gaan met sociale media en e-mailmarketing in plaats van te spammen. Veel spammen en tricky manieren om mensen te lokken zijn contraproductief.“
Gebruiksvriendelijkheid troef
Zijn visie doet Bart De Waele elk jaar uiteen in een lijvig Trendrapport dat hij schrijft met 40 andere internetspecialisten en trendwatchers: “In 2013 zullen we nog meer interfaces zien veranderen in digitale interfaces. Wat dat vooral betekent: UX design (user experience design) wordt een zwaar gegeerde expertise. Usability blijft nog jaren een nagel waarop we moeten blijven kloppen”, schrijft de Wijs-CEO in dat rapport. “’Usability of gebruiksvriendelijkheid valt bij ons onder design”, legt hij uit.“Dan heb ik het niet over design in termen van ‘how it looks like’ maar wel over ‘how it works’. Responsive design houdt in dat men met één site verschillende views genereert afhankelijk van het toestel waarmee men die bekijkt. UX design is de kern van wat we hier doen.”
Real time advertising is hot
Inspelen op wat de surfer wil is geen kwestie van aanvoelen of zelfs van ervaring. “Men kan lang nadenken over de perfecte website en die dan pas lanceren. Wij doen het anders. Wij zetten een versie site online en testen en onderzoeken dan elf maanden lang hoe we die beter kunnen maken”. Meer nog: “Real time advertising wordt het buzzword van 2013. Het zal aan marketing managers het gevoel geven dat ze veel meer mogelijkheden hebben om hun doelgroepen op een goede manierte bereiken. Dashboards, analytics, A/Btesten,CRM en data-analyse: dat zijn de tools van de marketeers van morgen”. En dat geldt voor iedereen. “Conversie heeft niets te maken met de grootte van het bedrijf. Een KMO heeft zelfs nog meer reden om zijn website conversiegericht te maken, want daar zijn geen grote budgetten om te besteden aan branding”.
Katleen Van Landschoot
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten